hs.fi - 2000010024920 - Maksumuuri poistettu

📅 2024-01-06T12:52:44.295Z
👁️ 150 katselukertaa
🔓 Julkinen


Presidentinvaalien lähestymisen huomaa esimerkiksi siitä, että ehdokkaat ryntäävät Tiktokiin tekemään "rentoja” videoita nuorisolle. 

Tiktokissa nuoria kosiskelevat kaikki muut ehdokkaat paitsi Jussi Halla-aho (ps). 

Koska Tiktokin käyttäjät ovat Suomessa pääasiassa alle 24-vuotiaita, voi olettaa, että presidenttiehdokkaat pyrkivät vetoamaan videoillaan tv-tenttien yleisöä nuorempiin äänestäjiin. 

Halusimme selvittää, miten ehdokkaiden sisältö uppoaa kohderyhmäänsä, joten pyysimme kahta nuorista opiskelijoista koostuvaa ryhmää arvioimaan ehdokkaiden videoita.

Yhteensä opiskelijoita oli 41. Suurin osa heistä on vielä alaikäisiä. 32 opiskelijaa kertoi käyttävänsä Tiktokia.

Ennen videoiden katselua kartoitimme nuorten lähtötilannetta kyselyllä. 

Enemmistö Tiktokia käyttävistä vastaajista oli nähnyt jonkin ehdokkaan videoita Tiktokissa aiemmin. Eniten nuorten for you -sivulle eli Tiktokin etusivulle oli tullut Pekka Haaviston (vihr) sekä Alexander Stubbin (kok) videoita.

20 prosenttia vastaajista ei muistanut nähneensä yhdenkään ehdokkaan videoita.

Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että presidenttiehdokkaan on tärkeää olla aktiivinen somessa.

Kuka teki nuoriin suurimman vaikutuksen ja kuka taas aiheutti lähinnä hämmennystä? Alta voit lukea ehdokkaiden nuorilta saamat tuomiot sekä katsoa jokaiselta ehdokkaalta yhden Tiktok-videon.

Ehdokkaat ovat aakkosjärjestyksessä. 

■ Aktiivinen sekä Instagramissa että Tiktokissa. Perusti Tiktok-tilinsä presidentinvaalikampanjan alettua.

Instagram: @maaltola, 56 800 seuraajaa, yli 650 julkaisua

Tiktok: @mika.aaltola, noin 2 500 seuraajaa, 44 900 tykkäystä

Mika Aaltola (sit) on julkaissut kampanjansa aikana runsaasti sisältöä Tiktokissa. Videoissa Aaltola yleensä vastaa kysymyksiin tai puhuu jostain tietystä yhteiskunnallisesta aiheesta. Rennommissa videoissa hän esimerkiksi leikkii poikansa kanssa.

Politiikan ulkopuolelta kisaan ponnistanut Aaltola oli osalle opiskelijoista täysin tuntematon hahmo. Vain neljä opiskelijaa muisti nähneensä Aaltolan sisältöä Tiktokissa aiemmin. He, jotka tiesivät Aaltolan, tuntuivat suhtautuvan häneen jokseenkin huvittuneesti.

Aaltolalta opiskelijat katsoivat kampanja-avauksen, videon Itärajan tilanteesta sekä videon, jossa Aaltola puhuu ihmisoikeuksista. Lisäksi lukiolaiset halusivat nähdä ”Mikan arvot”-nimisen pätkän.

Mika Aaltola sai nuorilta selvästi ehdokkaista tylyimmän vastaanoton. 

Kampanja-avaus herätti huvitusta ja epäuskoa. Videoita pidettiin ylipäätään liian pitkinä, jaarittelevina ja laadultaan huonoina. Aaltolan videoiden äänen- ja kuvanlaatu on  vaihtelevaa, mikä sai nuorilta kovaa kritiikkiä.

Raadin mielestä Aaltolan ulosanti on puuduttavaa, ja Aaltola vaikutti videoissa kyllästyneeltä ja luovuttaneelta.

Raadin kommentteja:

Ei kerro itsestään. Aivan paska. Nyt oli vitsi.

Ei jaksa keskittyä. Voisko se vaan lopettaa kampanjan. Ei vakuuta. Liian pitkä.

■ Suosittu ja hyvin aktiivinen Instagramissa. Perusti Tiktok-tilinsä lokakuussa.

Instagram: @lindrssn, 106 000 seuraajaa, yli 2 000 julkaisua

Tiktok: @anderssonli, noin 9 500 seuraajaa, 64 500 tykkäystä

Li Andersson (vas) on ollut Tiktokissa nelisen kuukautta. Tähän mennessä hän on julkaissut muutamia videoita ja esimerkiksi joulukalenterin, jossa Andersson kertoi joka päivä jotain itsestään.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja oli suurimalle osalle nuorista tuttu ainakin nimeltä. Yhdeksän nuorta muisti nähneensä Anderssonin Tiktokeja aiemmin.

Anderssonin videoista opiskelijoille näytettiin kampanja-avaus, Anderssonin tekemän joulukalenterin luukku, jossa hän kertoo itsestään yllättävän faktan sekä pätkä eduskuntapuheesta.

Raati suhtautui Anderssoniin melko neutraalisti. Videot eivät herättäneet juurikaan mielipiteitä. Kampanjan avausvideoon tehty siirtymä huvitti nuoria. 

Eduskuntapuheesta leikattu pätkä oli raadin mukaan ihan hyvä, ja osa piti Anderssonin tekemää joulukalenteria kivana ideana.

Nuoret olivat sitä mieltä, että Anderssonin sisältö on enemmän Instagramiin ja Facebookiin sopivaa, eikä se tunnu luonnolliselta Tiktokissa. Osa piti videoita teennäisinä.

Raadin kommentteja:

NPC. Ei mikään ammattilainen. Asiallinen. En lämpee.

Vaikuttavampi instassa. Low effort. Eduskuntapätkä hyvä, muut ei onnistuneita.

■ Aktiivinen sekä Instagramissa että Tiktokissa. Tiktok-tili perustettu kampanjan alkaessa syyskuussa.

Instagram: @pekka.haavisto, 58 200 seuraajaa, noin 1 500 julkaisua

Tiktok: @haavistok, 14 600 seuraajaa, 346 400 tykkäystä

Pekka Haavisto on ollut Tiktokissa aktiivinen alkusyksystä saakka. Hän vastailee videoilla seuraajien kysymyksiin, julkaisee klippejä podcasteista ja tv-ohjelmista joissa on vieraillut sekä hyödyntää kampanjassaan mukana olevia julkkiksia.

Haavisto oli enemmistölle raatilaisista ennestään tuttu. 16 nuorta muisti nähneensä Haaviston videoita aiemmin.

Haavistolta katsottiin kampanjan avausvideo, Haaviston kumppanin Antonio Floresin kampaamon avajaisista kuvattu video sekä video, jossa Haavisto on Sijoituskästi-podcastin vieraana. Lisäksi nuoret katsoivat Molybros-somepersoonien kanssa kuvatun videon.

Haavisto sai nuorilta kaikista myönteisimmän vastaanoton. Videoita oli raadin mukaan tarpeeksi ja ne ovat monipuolisia. Nuorten mielestä Haaviston esiintyminen on vakuuttavaa. 

Yksi opiskelija arvioi, että videot eivät ehkä houkuttele sellaisia nuoria, jotka ovat muuten epäaktiivisia yhteiskunnallisissa asioissa.

Raadin kommentteja: 

Asiallinen/5. Ihan cool. Ihan ok. 

Tosi paljon hyvää. Sujuu ihan hyvin. Ei juuri huumoria. 

■ Aktiivinen sekä Instagramissa että Tiktokissa. Ollut aktiivinen Tiktokissa jo pitkään ennen presidenttiehdokkuutta. Selvästi suosituin ehdokas Tiktokissa.

Instagram: @hjallisharkimo, 42 300 seuraajaa, noin 1 000 julkaisua

Tiktok: @hjallisharkimo00, 43 700 seuraajaa, 827 400 tykkäystä

Liike Nytin Hjallis Harkimo on presidenttiehdokkaista ainoa, joka on ollut Tiktokissa ennen nykyistä kampanjaa. 

Harkimo tuntee Tiktokin ja sen lainalaisuudet hyvin. Harkimo tuottaa sovellukseen monipuolista sisältöä: hän esimerkiksi kertoo mielipiteitään, kuvaa elämäänsä ja myy fanituotteitaan. 

Suurin osa nuorista tiesi Harkimon, mutta hänen taustansa tai nykyinen roolinsa politiikassa oli nuorille epäselvä. 14 nuorta kertoo nähneensä Harkimon videoita. 

Nuoret katsoivat Harkimon tililtä presidentinvaalikampanjan avauksen, videon, jossa selviää saako Harkimon poika ajokortin sekä Linnan juhlia koskevan videon. 

Nuoret suhtautuivat Harkimon videoihin positiivisesti, mutta moni lisäsi, että eivät pidä tätä välttämättä sopivaksi presidentiksi. 

Raadin mielestä Harkimo on videoissa aito, ja videot sopivat Tiktokiin. Nuorista oli hauskaa, että Harkimon ikäinen ihminen osaa käyttää sovellusta ja tuottaa sinne sisältöä. 

Yksi lukiolainen arvioi, että Harkimo yrittää videoilla vedota nuoriin, joita politiikka ei muuten kiinnosta. 

Raadin kommentteja: 

Huumori tehoo. Ok boomer. Selkee oma brändi. Oma itsensä. 

Mielenkiintoinen. Jos ois mun vaari, niin se ois pääheetä. 

■ Perustanut tilit Instagramiin ja Tiktokiin vasta kampanjan alettua. Instagram-tilin ensimmäinen julkaisu kesäkuussa, Tiktokissa marraskuussa.

Instagram: @ollirehn2024, 4 200 seuraajaa, noin 150 julkaisua

Tiktok: @ollirehn2024, 1 173 seuraajaa, 8 078 tykkäystä

Olli Rehn (kesk) on julkaissut Tiktokiin sisältöä harvakseltaan. Joulukuussa tilillä oli kymmenen videota. Rehnin Tiktokissa on selvästi kahdenlaisia videoita: vakavia asiapuheita ja hassutteluvideoita, joissa käytetään Tiktokissa suosittuja musiikkeja. 

Suomen pankin pääjohtajana toimiva Rehn ei ollut nuorille ennestään kovinkaan tuttu. Kolme nuorta muisti nähneensä hänen videoitaan Tiktokissa. 

Hänen videoistaan nuoret katsoivat tilin ensimmäisen videon, suositun Tiktokkaajan videosta tehdyn dueton sekä itsenäisyyspäivän puheen. 

Nuoret tykkäsivät siitä, että Rehn käyttää videoissaan huumoria ja nuorille Tiktokissa tuttuja musiikkeja. He pitivät Rehnin hassutteluvideoita söpöinä ja ihan hyvänä yrittämisenä. Asiallisemmat videot olivat nuorille liian pitkiä ja jaarittelevia. 

Myös Rehnin ikä herätti nuorissa keskustelua. Heidän näkökulmastaan Rehn on vanha. 

Raadin kommentteja: 

Kuka toiki edes on? Ihan ok. Rehellinen. Jaarittelee. Ihana. 

Facebook ois ton alusta. Hyvä yritys, mutta onhan se vanha. Ihan jees. 

■ Ollut pitkään aktiivinen Instagramissa. Perusti Tiktokin marraskuun alussa ja ollut sen jälkeen siellä aktiivinen.

Instagram: @alexstubb, 83 000 seuraajaa, noin 3 000 julkaisua

Tiktok: @alexstubb, 19 700 seuraajaa, 475 000 tykkäystä

Tiktok-tilinsä avattuaan Alexander Stubb on julkaissut videoita hyvin aktiivisesti. Stubb vastaa seuraajiensa laittamiin kysymyksiin, postaa pätkiä esiintymisistään ja kuvaa kampanjointiaan. Stubbin tilillä esiintyy myös monia julkkiksia. 

Haaviston ohella Stubb oli nuorille tutuin ehdokas. 19 nuorta muisti nähneensä Stubbin videoita aiemmin. 

Stubbin Tiktokissa nuoret katsoivat kampanja-avauksen, vastauksen kysymykseen armeijasta sekä silloin tilin uusimman videon. Lisäksi nuoret katsoivat Presidenttiehdokkaan päivä -videon. 

Stubb sai nuorilta pääasiassa hyvän vastaanoton. Kehuja Stubb sai rennosta otteesta ja ahkerasta kommentoijien kysymyksiin vastaamisesta. 

Jotkut videot olivat nuorista hieman noloja, mutta yleisesti niitä pidettiin hyvinä. Stubb ottaa nuorten mielessä Tiktokeissaan isällistä roolia. 

Raadin kommentteja: 

Täysjärkinen isähahmo. Average. Ei oo presidentillinen. 

Rento ote. Yrittäminen makua. Samaistuttava. Nuorisoslangi ihan hauskaa. 

Raadin arvioista puuttuvat Halla-aho, Essayah ja Jutta Urpilainen (sd). 

Jussi Halla-aholla ei ole Tiktok-tiliä, eikä hän ole aktiivinen Instagramissa. Halla-ahon pääasiallinen sosiaalisen median kanava on X (ent. Twitter). 

Emme saaneet Halla-ahon tiimiltä vastausta siihen, miksei hän kampanjoi Tiktokissa. Halla-ahon avustaja vastasi HS Nytille sähköpostitse, että ”kampanja näkyy kokonaisuudessaan sosiaalisessa mediassa, joten emme kommentoi aihetta enempää”.

Sari Essayahilla (kd) on Tiktok-tili, jonka ensimmäinen video on julkaistu joulupäivänä. Näin ollen hänen sisältönsä ehtinyt mukaan raadin arvioitavaksi.

Myös Jutta Urpilainen julkaisi ensimmäisen videonsa Tiktokiin joulukuun lopulla, joten hänenkään videonsa eivät olleet mukana arvioinnissa.

Oikaisu 5.1. kello 6.10: Li Anderssonin Instagram-nimimerkki on lindrssn, ei Lindrsson, kuten artikkelissa virheellisesti luki.

Oikaisu 5.1. kello 9.15: Li Anderssonin Instagram-nimimerkki on Lindrsson, ei Liarssn, kuten artikkelissa virheellisesti luki. 

Oikaisu 5.1. kello 18.03: Sari Essayahilla on Tiktok-tili, jonka ensimmäinen video on julkaistu jouluna. Aiemmin jutussa väitettiin virheellisesti, ettei Essayahilla ole Tiktokia.