hs.fi - 2000010317505 - Maksumuuri poistettu

📅 2024-04-03T01:48:31.246Z
👁️ 29 katselukertaa
🔓 Julkinen


Nelivuotiaan pojan yksinhuoltajaäiti Sofia Sura noukkii lumen paljastamalta pihanurmelta leluja kasaan.

Normaalisti Sura olisi nyt töissä Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla, tarkemmin sisätiivistyshommissa maalaamossa, mutta SAK:n poliittisten lakkojen vuoksi hänen työnsä ja palkanmaksunsa on lopetettu.

Ensin Varsinais-Suomen suurimpiin työllistäjiin kuuluva autotehdas joutui viime viikon tiistain jälkeen keskeyttämään tuotantonsa. Tehdas ei saa lakkojen vuoksi autojen valmistuksessa vaadittavia osia ja komponentteja. Valmiita tuotteitakaan ei saada asiakkaille.

Viikon tuotantoseisokin jälkeen keskeytyi myös palkanmaksu, kertoo autotehtaan pääluottamusmies Jouni Varjonen. Hänen mukaansa työnantaja keskeytti eilen keskiviikkona palkanmaksun noin 650:lta työntekijältä. Tilanne on Varjosen mukaan uusi.

”Minulla tuli tällä viikolla 45 vuotta täyteen täällä. Vaikka lomautuksia ja muita on ollut, niin koskaan aiemmin ei ole ollut tällaista, että palkanmaksu keskeytyy.”

Sofia Sura kiittää, että hänellä on onneksi toinenkin työ. Täysipäiväisen autotehdastyön lisäksi hän on viikonloppuisin työskennellyt baarissa.

”Nyt tämä toinen työ on tosi tärkeä. Minulla on asuntolaina maksettavana ja lapsi elätettävänä. Teen tosi tarkan kauppalistan, jotta pärjätään.”

Suraa tilanne jännittää ja ahdistaa. Kaikki pakolliset laskut on saatava maksettua, mutta hänelle on vielä epäselvää, paljonko tilille tulee rahaa.

”Kyllä tämä tulee olemaan todella tiukilla elämistä.”

Sen Sura myöntää, että periaatteessa hänkin ymmärtää ja tukee lakkoja. Lakkoilijat ovat hänen mukaansa tärkeällä asialla. Mutta rajansa kaikella.

”Olen sitä mieltä, että lakot saisivat jo loppua. Pitäisi katsoa vähän sitä, mitä ne aiheuttavat työntekijöille. Nyt lakot alkavat rokottaa vähän liikaa jo kaikkia.”

Sitä paitsi, Sura pohtii, ovatko lakot edes paras ratkaisu tähän taistoon. Hänestä tuntuu, että hallitus ei kuitenkaan järkähdä mihinkään suuntaan.

”Onhan tämä tilanne aika naurettavakin omalla tavallaan. Ihmiset, joilla on töitä ja jotka haluavat tehdä töitä, eivät voi nyt tehdä töitä eivätkä saada palkkaa. Ja samalla hallitus nimenomaan haluaa, että ihmiset olisivat töissä. Koko maailma alkaa olla ihan sekaisin.”

Sisarukset Henna ja Hanneli Hämäläinen korjasivat eilen keskiviikkona vaaleanpunaisen kotitalonsa pihalla polkupyörää ja puuhasivat risusavottaa.

Henna Hämäläinen ei ole viikkoon päässyt ajamaan trukkia autotehtaan varastoon, jossa hän yleensä työskentelee. Hän sanoo, että tilanne ei häntä nyt kummemmin stressaa. Hommaa riittää kotonakin, esimerkiksi taulujen maalaamista.

”Mutta kyllä tästä palkanmaksun keskeytymisestä tulee taloudellisia vaikeuksia. Se helpottaa, että asumme siskon kanssa yhdessä ja pystymme auttamaan toisiamme.”

Vaikka tili tyhjenee, sisarukset tukevat lakkoja. Sen verran tärkeistä asioista on heille kyse.

”Ajattele nyt, että työntekijän irtisanomiseen riittäisi hyvä syy. Jos naama ei miellytä tai jos ei tule pomon kanssa toimeen, on helppo pistää pellolle. Tässä asiassa Valmetkin on aikamoinen työmaa”, viime kesänä autotehtaalta lomautettu ja nyt vartijana työskentelevä Hanneli Hämäläinen pohtii.

Henna Hämäläistä taas närästää erityisesti kaavailut ensimmäisen sairaslomapäivän muuttamisesta palkattomaksi.

”Se karsii turhia ja jonninjoutavia saikuttajia, mutta kolahtaa sitten niihin, jotka ovat oikeasti kipeitä.”

Keskiviikkona Valmet Automotive tiedotti käynnistävänsä muutosneuvottelut, jotka voivat johtaa lomautuksiin tai korkeintaan kymmenen henkilön irtisanomisiin.

Yhtiön tiedotteen mukaan muutosneuvottelujen taustalla ovat sekä autotuotannon määrän väheneminen että ”viimeaikaiset ulkoisen toimintaympäristön aiheuttamat haasteet”, jotka ovat aiheuttaneet tuotantoseisauksen autotehtaalla.

Yhtiön mukaan tilanteen aiheuttama taloudellinen haitta on merkittävä ja tilanteen jatkuessa kriittinen.

Henna Hämäläisen puhelin on aamupäivällä kilahtanut muutosneuvottelutietoja.

”Nyt saattaa jännittää, tuleeko itselle lomautus. Olen kyllä tehnyt hyvää työtä, joustoa on ollut molempiin suuntiin.”

”Hyi saakeli! Onhan se inhottavaa.”

Trukilla autotehtaan hitsaamoon isoja metalliosia työkseen ajavan Aki Saarelan reaktio on spontaani. Labradorinnoutajaansa Kaapoa lenkittämässä ollut mies on juuri kuullut toimittajalta, että SAK:n hallitus on päättänyt jatkaa käynnissä olevia poliittisia lakkoja viikolla eteenpäin.

”Suomen talouden, meidän pienten ihmisten talouden ja kaikkien puolesta, onhan tämä nyt inhottavaa.”

Hän on aiemmin ehtinyt kertoa, miten autotehtaalta hetkeä aiemmin tullut muutosneuvotteluilmoitus on tavallaan ollut odotettu. Tilausmäärä on ollut odotettua pienempi.

Mutta silti.

”Nyt kun on palkanmaksukin tauolla, niin kyllä tulee rahasta tiukkaa. Minulla on hiukan hätävaraa, koiran eläinlääkärirahaa ja sellaista, mutta en niitä haluaisi käyttää pois. Yhden miehen taloudessa ei ruokahommista paljon tingitä, mutta auton turhaa käyttöä olen alkanut välttää. Nyt on lähdetty säästöliekille varmuuden vuoksi.”

Sitten Saarela pehmentää tiukkaa huudahdustaan. Tilanne on harmillinen, mutta ymmärrettävä.

”Kyllä nyt on oikeistohallitus ehkä vähän liian tiukkana. Olen lakkojen puolesta ja ymmärrän hyvin SAK:n linjan. Työntekijän ainoa taistelumahdollisuus on lakko.”

Kadulla vastaan astelee Saarelan työkaveri, autotehtaalla tiiminvetäjänä työskentelevä Petri Karhu. Tuotantoseisokin vuoksi myös kotona päivät oleva Karhu on lähtenyt koiralenkille naapurinsa Ari Talvensaaren kanssa.

Keskustelu sivuaa SAK:n tuoretta lakkojatkopäätöstä.

”Jos nyt suoraan sanon, niin taisin juuri sanoa, että voi vittu. Harmittaahan se”, Karhu myöntää.

”Kyllä minultakin aika jyrkästi pääsi, kun kuulin. Hallitus voisi antaa periksi jo, ettei tarvitsisi lakkoilla”, Saarela jatkaa.

Keskustelu tempoilee samana päivänä alkaneessa palkattomassa jaksossa, SAK:n lakoissa ja hetkeä aiemmin työntekijöiden tietoon tulleissa uusissa muutosneuvotteluissa. Kaikki kytkeytyvät toisiinsa.

Karhu sanoo, että tilanne harmittaa paitsi niiden puolesta, jotka ovat jo joutuneet työttömiksi, mutta myös työnantajan puolesta. Marraskuussa Valmet Automotiven toimitusjohtajaksi valittu Pasi Rannus saa tunnustusta.

”Meidän uusi johtajamme Pasi on toiminut hemmetin hyvin. Ja nyt hänen on pakko tehdä tällaisia ratkaisuja. Se on ymmärrettävää, ei se työnantajankaan perse kauan tätä kestä. Mutta aika tavalla tämä rankaisee työnantajaa, autot pitää kuitenkin jossain vaiheessa tehdä”, Karhu ymmärtää.

Työnantaja saa muutoinkin miehiltä kiitosta. Paikallinen sopiminen on toiminut, joustoa on löytynyt molempiin suuntiin. Motivaatiota riittää.

Epävarmuus tulevasta kuitenkin syö. Karhu kertoo kuulleensa, että osa porukasta on jo alkanut hakea muita töitä. Häntä itseäänkin muutosneuvottelut huolettavat.

”Jos jää ilman palkkaa ja joutuu työttömäksi, niin iso lovi siitä tulee. Kyllä se vaan huolta aiheuttaa. Tulee varmaan taas kiva kesä. Taas sitä odotellaan, että mitä tulee.”