hs.fi - 2000006123089 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2023-09-09T22:24:31.196Z
- 👁️ 204 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Aake Kalliala on ollut viime päivät klapihommissa. Hän on ollut aikansa kuluksi auttamassa ystäväänsä ja pilkkomassa polttopuita Tertin kartanon tarpeisiin.
Kalliala jätti kolme vuotta sitten Helsingin ja Puu-Koskelan ja muutti takaisin synnyinseudulleen Mikkeliin. Nyt hän elää Hönö-koiransa kanssa poikamieselämää keltatiilisessä paritalossa. Seinän takana asuu isosisko perheineen.
Kotipihalla on grilli, paikalleen muurattu uuni ja telttasauna, jonka piippu töröttää hupaisasti kankaan läpi. ”Siinä saa hyvät löylyt”, kehuu Kalliala.
Päivissä on vakiintunut rytmi: Aamukahdeksalta Hönö kuulee heräävän isäntänsä mörinän ja kiirehtii tervehtimään. Sitten Kalliala avaa oven ja päästää koiran pihalle. ”Sitä ei tartte kuletuttaa. Palloa heitän sille.”
Ennen puoltapäivää Kalliala starttaa hybridi-Bemarinsa ja lähtee kylille asioille. Usein suuntana on tuttu autokauppias, jonka kanssa juodaan kahvit.
Tai sitten ei. ”Joku päivä voi olla, etten käy ulkona ensinkään.”
Mikkelin kulttuuripiirit ovat lähestyneet paluumuuttajaa, mutta Kalliala on antanut hienovaraisesti ymmärtää, ettei ole kiinnostunut. 68 vuotta ei ole näyttelijälle ikä eikä mikään, mutta vuodet laitosteatterissa jättivät epäilyksen teatterityötä kohtaan.
Kaikkea muuta Kalliala kyllä yhä tekee, jos pyydetään ja jos huvittaa, mutta yleensä vain siinä tapauksessa, ettei tarvitse lähteä Helsinkiin. Syksyllä hänet nähdään ensi-iltaan tulevassa Olen suomalainen -elokuvassa, jossa hänellä on pieni rooli Toivo Kärkenä.
Kalliala on niin kuuluisa, että hänet tunnistetaan edelleen kaikkialla, ja monen on pakko tulla sanomaan jotakin, varsinkin loppupuolella iltaa. Tosin eipä hän enää juuri ravintoloissa käy.
Kalliala on ihmisille aina vain se ”hauska poika”, eikä muutosta ole näköpiirissä. Hänen koomiset työnsä, kuten sketsisarjat Tabu, Pulttibois ja Manitbois, elävät omaa elämäänsä uusintoina ja Youtube-klippeinä vielä 30 vuotta ensiesityksen jälkeenkin.
”Ei niistä päästä eroon. Joutais kyllä”, sanoo Kalliala.
Kalliala aloitti Teatterikorkeakoulussa 1970-luvun lopulla. Siellä opiskelijoiden annettiin ymmärtää, etteivät he ole mitään, pelkkiä pyöreitä nollia. Mutta sisimmässään Kalliala ei koskaan uskonut sitä.
Ura alkoi näyttävästi, roolilla Jussi Parviaisen Jumalan rakastajassa vuonna 1984. Esitys oli sukupolvensa teatteritapaus. Sen jälkeen Kallialasta tuntui, että ei voi tulla enää mitään niin rankkaa ja hyvää. Normiteatteri tuntui tyhjänpäiväiseltä.
Onneksi komiikka alkoi vetää. Pirkka-Pekka Peteliuksen ja Kallialan 1990-luvun tv-työt ovat hengeltään turkkalaista avantgardea, hyppäämistä tyhjyyteen.
”Kaikki nauhoitettiin, mikä juolahti mieleen. Ei sellaista oltu tehty”, Kalliala sanoo. ”Mutta oli niissä suoranaista paskaakin.”
Sittemmin Peteliuksen ja Kallialan tiet erosivat. Kallialalla ei ole halua palata asiaan.
1990-luvulla Kallialalla riitti kysyntää.
Hullujen vuosien parhaita keikkoja oli Kansallis-Osake-Pankin Tosi on! -mainos, jonka ansiosta Kalliala pääsi kiinni Helsingin asuntomarkkinoihin. Pääjohtaja Jaakko Lassila myönsi Kallialalle asuntolainan Katajanokalla sijaitsevaa kaksiota varten henkilökuntahintaan: korko oli vain neljä prosenttia.
Kalliala sanoo olevansa iloinen, että on aina ollut työsuhteessa eikä perustanut omaa yritystä, kuten moni näyttelijäkollega teki. Eläkevuosien toimeentulon kannalta asialla on ollut ratkaiseva merkitys.
Ennen Teatterikoulua Kalliala ehti käydä Perhon hovimestarilinjan oppisopimuksena ja työskennellä monta vuotta alalla. Oma ravintolakin oli jo Helsingistä katsottuna.
Nyt vanhoista taidoista on taas hyötyä. Kalliala saattaa laitella itselleen hienoja aterioita pitkän kaavan mukaan.
Muitakin juhlallisia tilaisuuksia on ollut. Kallialan äiti Maija-Liisa kuoli muutama kuukausi sitten.
”Se on siinä mielessä hyvä, että hän halusi jo kauan pois.”