hs.fi - 2000010098297 - Maksumuuri poistettu

📅 2024-01-06T11:44:49.032Z
👁️ 180 katselukertaa
🔓 Julkinen


Turkulainen Ville Hirvonen sai vähän aikaa sitten vinkin naapuriltaan halvasta sähkösopimuksesta.

Turku Energian verkkosivuilla oli tarjous sopimuksesta, jossa sähkön hinta oli 2,81 senttiä kilowattitunnilta ja perusmaksu oli 10,55 euroa kuukaudessa.

”Se oli kahden vuoden määräaikaisuus, mihin en normaalisti lähtisi. Olen pörssisähkön asiakas, ja vannoutunut sellainen”, Hirvonen kertoo.

Hän teki tilauksen ja sai tilausvahvistuksen sähköpostitse. Jouluaattona saapuneessa vahvistuksessa oli samat hinnat, jotka olivat näkyneet Turku Energian verkkosivuilla.

Muutamaa päivää myöhemmin hän sai sähköpostia Turku Energialta. Viestissä pyydettiin tarkistamaan sopimusvahvistuksen tiedot.

Kun Hirvonen tarkisti sopimusta, hän koki yllätyksen.

”Hinnat olivat siinä väärin päin. Se ei ollut sama sopimus, jonka olin tilannut Turku Energian verkkokaupasta.”

Sähkön hinta olikin huomattavasti kalliimpi: sopimuksessa sähkön hinta ei ollut 2,81 senttiä kilowattitunnilta, vaan 10,55 senttiä kilowattitunnilta.

Hän laittoi viestiä Turku Energialle, että hänen saamassaan sopimuksessa on virheitä.

Tämän jälkeen sähköyhtiöstä vastattiin, että ”Turku Energian tietojärjestelmään oli syötetty virheellisesti perusmaksu ja energiamaksu väärinpäin”. Yhtiön mukaan hinnat olivat menneet sekaisin ”inhimillisen virheen vuoksi”.

Hirvonen sanoo, ettei maailma kaadu tähän, mutta ihmettelee yhtiön toimintaa. Hänen mielestään sopimuksen tehneille ihmisille olisi voitu ilmoittaa virheestä heti, kun asia huomattiin. Hänelle ilmoitettiin virheestä vasta sen jälkeen, kun hän huomautti väärin päin olevista hinnoista.

”He ovat vain lähettäneet minulle sopimuksen, jota en ole tehnyt. Se menettelytapa tässä kummastuttaa rankasti.”

Hirvonen kysyi pari päivää sitten, eikö yhtiö aio toimittaa alkuperäisen sopimuksen mukaista tuotetta hänelle. Tähän hän ei perjantaina ollut saanut vastausta.

HS on nähnyt Hirvosen tilausvahvistuksen sekä hänen ja sähköyhtiön välistä viestinvaihtoa.

Turku Energian myyntijohtaja Harri Salo kertoo, että kyse oli yksittäisen työntekijän erehdyksestä.

”Se oli puhdas inhimillinen virhe”, Salo toteaa.

Salon mukaan vastaisuudessa hinnat eivät mene vain yhden ihmisen läpi, vaan hinnat käyvät läpi tarkistusprosessin ennen kuin ne julkaistaan.

Salo sanoo, että Turku Energialla on oikeus korjata hinta oikeaksi. Hän viittaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistukseen. KKV:n verkkosivuilla sanotaan seuraavaa:

”Virheellisesti ilmoitettu hinta ei sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että kyseessä on virheellinen tieto.”

Salo sanoo, että heidän tapauksessaan on kyse juuri tästä. Hänen mukaansa asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää, että kyseessä on virheellinen hinta, koska se oli ”täysin poikkeava markkinatasosta”.

Salo sanoo, että kaikille asiakkaille on lähetetty tieto, jossa kerrottiin virheestä.

”Asiakkaan on toki kirjeen saatuaan mahdollista myös irtisanoa tehty sopimus”, hän toteaa.

Riippuu asiakkaan omasta valinnasta, tuleeko viesti sähköisenä vai paperisena.

Salo ei ole kuullut, että kellekään olisi lähetetty uutta sopimusta korjatuilla hinnoilla ennen kuin virheestä oli ilmoitettu.

”Onko tietyllä asiakkaalla tapahtunut joku viivästys, en osaa sanoa yksittäistapauksista.”

Hänen mukaansa järjestelmä lähettää automaattisesti sopimusvahvistuksen, kun asiakas tekee sopimuksen.

”Prosessi meillä meni niin, että ensin lähti automaattinen sopimusvahvistus. Siinä oli hinnat väärin, sen mukaisesti mitä nettisivuilla oli. Sen jälkeen kun huomasimme virheen, lähetimme kirjeen sekä uuden sopimusvahvistuksen”, Salo sanoo.

Sähköyhtiö huomasi virheen itse, ei asiakaspalautteen perusteella, Salo kertoo.

Hänen mukaansa virheellinen hinta tuli Turku Energian verkkosivuille perjantaina 22. joulukuuta. Virhe huomattiin 26. joulukuuta, ja virheellinen hinta otettiin silloin pois näkyvistä verkkosivuilta.

Salon mukaan tarjoukseen ehti tarttua 17 asiakasta.

HS Turku on haastatellut kahta muutakin samaan tarjoukseen tarttunutta ihmistä. Kirje, jossa virheestä ilmoitettiin, tuli heille kahdelle sähköpostitse vasta 4. tammikuuta.