hs.fi - 2000009957853 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2023-11-06T06:41:37.902Z
- 👁️ 177 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Gigantti antoi lokakuun lopulla potkut nuorelle myyjälle Axelille.
Myyjän mukaan potkut liittyvät tapahtumaan, joka on ollut näkyvästi esillä julkisuudessa.
”Turvallisuuspäällikkö saapui myymälään ja sanoi, että minun on tultava takahuoneeseen”, hän sanoo.
Takahuoneessa hänet käskettiin allekirjoittamaan työsuhteen päättymisilmoitus.
”En tiennyt, miksi se pitää allekirjoittaa, mutta halusin vain tilanteesta pois.”
Axel ei esiinny artikkelissa oikealla nimellään tapauksen arkaluontoisuuden vuoksi. Hänen nimensä on toimituksen tiedossa.
HS on nähnyt kuvan allekirjoitetusta sopimuksesta. Sopimuksessa työsuhteen päättymisen syyksi on kirjoitettu ”Ohjeiden ja sääntöjen vastainen toiminta” ja ”Toiminnan aiheuttama luottamuspula”.
Axelin mukaan hänelle sanottiin kasvotusten, että syynä on väärin tehty kuitti.
Kyseessä on tapaus, josta HS uutisoi lokakuun puolivälissä. Johanna kertoi, että Itäkeskuksen Gigantissa myytiin hänen 84-vuotiaalle äidilleen kaksi kallista sopimusta, vaikka äiti oli alun perin mennyt ostamaan pelkkää latausjohtoa. Johanna esiintyi jutussa vain etunimellään suojellakseen äitinsä yksityisyyttä.
Johannan mukaan myyjä kysyi sopimuksen solmimista varten sähköpostiosoitetta. Koska Johannan äidillä ei ollut sähköpostiosoitetta, myyjä keksi hänelle sellaisen: eiolecmoon@gmail.com.
Axel kertoo, ettei varsinaisesti luonut sähköpostia, vaan kyseessä on Gigantin oman järjestelmän ominaisuus: asiakkaalle ei pääse luomaan kuittia ellei sähköpostikenttään ole kirjoitettu jotain sähköpostiosoitetta.
”Yritin ensin luoda sähköpostin eiole@gmail.com, mutta se oli varattu. Samoin eiolee@gmail.com. Lopulta laitoin eiolecmoon@gmail.com ja se meni läpi”, hän selittää.
Axelin mukaansa sähköpostin keksiminen on tyypillistä.
”En ole ainoa myyjä, joka on kirjoittanut kuitille keksityn sähköpostin.”
Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandströmin mukaan pitää paikkansa, ettei palveluja voi myydä ilman sähköpostiosoitetta. Jos asiakkaalla ei ole sähköpostia, tulee palvelu Gigantin ohjeistuksen mukaan jättää myymättä.
”Ohjeistuksessa ei todellakaan lue, että keksitään omasta päästä sähköpostiosoitteita asiakkaalle”, Sandström sanoo. ”Sehän on itsessään iso rikkomus.”
Hänen mielestään myyjän väite siitä, että myyjät keksivät sähköposteja säännönmukaisesti, kuulostaa uskomattomalta.
”Se on vakava syytös ja asia pitää tutkia perin pohjin. Aloitamme nyt kyllä tutkimukset siitä, onko tosiaan näin.”
Jos muita vastaavia rikkomuksia ilmenee, niissä menetellään Sandströmin mukaan samalla tavalla kuin kyseisen myyjän kohdalla.
Myyntitilanne sattui elokuussa. Vielä samana päivänä Johanna palasi äitinsä kanssa myymälään perumaan sopimukset. Johannan lähettämistä kuiteista selviää, että myyjä tilanteessa oli juurikin Axel.
”Oli oma vikani, että myin nuo liittymät mummolle”, hän sanoo nyt.
”Myös sähköpostin keksiminen oli oma moka. En kuitenkaan tiennyt, mitä muuta tehdä.”
Hän kertoo tehneensä myynnit potkujen pelossa.
Axel kertoo pahoitelleensa tilannetta heti tuolloin työnantajalleen ja tilanne sovittiin. Tavaratalon päällikkö antoi hänen jatkaa töitään normaalisti. Hän uskoo potkujensa johtuvan siitä, että asiasta nousi lokakuussa mediakohu.
”Mikä muu selittäisi sen, koska olimme sopineet [elokuussa], että jatkan normaalisti?”
Sandström ei voi kommentoida yksittäisen työntekijän työsuhteeseen liittyviä asioita. Sen hän kuitenkin sanoo, ettei ketään irtisanota mediahuomion vuoksi.
”Kaikki työsuhteiden purkamiseen liittyvät päätökset perustuvat sisäisiin ohjeistuksiin ja sääntöihin sekä Suomen lakiin. Laki on näissä asioissa hyvin yksiselitteinen.”
Gigantissa työskentelemisestä Axelilla ei ole juuri hyvää sanottavaa. Hänen mukaansa paikassa vallitsee asenne, että jos jotain ikävää käy, se on myyjän vika.
Axel aloitti työt Gigantilla toukokuussa. Vain muutaman kuukauden aikana hänen mukaansa kaksi hänen työkaveriaan sai potkut.
”[Toinen] kaveri sanoi lähtiessään, että Gigantti on uppoava laiva. Moni muukin sanoi lähtevänsä heti, kun löytää paremman paikan.”
Axel ei tiedä potkujen syitä varmuudella, mutta molemmat kysyivät häneltä ennen potkujaan neuvoja myyntilukujensa kohottamiseen. Näin hän päätteli, että huono myynti voi johtaa puhutteluun ja potkuihin.
”Osastopäällikkö myös sanoi, että jos ei myy, ei voi olla firmassa.”
Sandströmin mukaan Gigantissa ei anneta potkuja liian vähäisen myynnin vuoksi.
”Kyllähän suorituksista aina keskustellaan henkilökunnan kanssa, mutta ei se missään tapauksessa ole mikään potkujen syy.”
Axelin myyntiluvut ja niihin perustuvat bonukset olivat hyvät. HS on nähnyt myyjän palkkaotteet, joista asia selviää. Esimerkiksi lokakuussa hänen peruspalkkansa oli ennen veroja noin 2 330 euroa, mutta bonuksineen ja lisineen noin 3 429 euroa.
HS on nähnyt myös Axelin lähettämän kuvan Gigantin sisäisestä myyjien myyntitulosten vertailujärjestelmästä, joissa hän on sijalla yksi. Vertailua myyjien kesken tehtiin päivittäin, viikoittain ja kuukausittain, Axel sanoo. Vertailussa seurattiin Axelin mukaan etenkin palveluiden ja liittymien myyntiä.
Gigantin Sandström on kertonut aiemmin HS:n haastattelussa, ettei yrityksessä ole käytössä provisiomallia. Tämä tarkoittaa sitä, että myyjät eivät saa suoraan osuutta myymänsä tuotteen hinnasta eivätkä katteesta. Gigantissa myyjän saaman bonuksen määrään vaikuttaa muun muassa asiakastyytyväisyys.
Axelin mukaan asiakastyytyväisyyden osuus bonuksiin on niin vähäpätöinen, että käytännössä kyse on samasta asiasta kuin provisiomallista.
Axel teki 6-päiväisiä viikkoja ja pitkiä päiviä, joskus jopa 12-tuntisia.
”Olin Suomen ykkösmyyjä, mutta siellä ei arvosteta työntekijöitä eikä pidetä huolta. Ne haluaa vain, että myyt, myyt, myyt. Olin synttäripäivänäkin 12 tuntia töissä.”
Hän kertoo opetelleensa hyväksi myyjäksi itsenäisesti. Taustalla on innostus myymiseen.
”Yksinkertaisesti tykkään myydä.”
Axelin mukaan Gigantin myyjiä ei kouluteta eikä perehdytetä. Hänellä ei siis ollut tietoa Gigantin ohjeista tai säännöistä, joiden rikkomiseen irtisanomissopimuksessa vedottiin.
”Meille sanottiin, katsokaa pari videota ja se on siinä. Kukaan ei tarkastanut, katsoimmeko ne. Eikä kukaan katsonut. Me menimme suoraan myymään.”
Kun Sandström kuulee, että kaikki myyjät eivät katso perehdytysvideoita, hän päästää syvän huokauksen. Hän ei kuitenkaan voi kommentoida yksittäistä tapausta.
”Meillä on perehdytysohjelma, mutta videot ovat vain osa sitä”, hän sanoo.
Osana lokakuussa asiakkaille lähettämäänsä pahoittelua Gigantti ilmaisi yhtenäistävänsä myymälöiden perehdytyskäytäntöjä ja lisäävänsä perehdytyspakettiin uuden, eettisyyttä koskevan osion.
Suurin osa Axelin työkavereista oli 18–23-vuotiaita, joukossa oli Axelin arvion mukaan vain muutama oli yli 25-vuotias.
Mikä siihen mahtaa olla syy?
”Nuorilla on hyvä motivaatio painaa duunia. Niin minäkin halusin duunia painamalla tehdä itsestäni huipun.”
Sandströmin mukaan nuoria palkataan, koska koko kaupan alalla on pulaa työvoimasta.
”Varmasti osa johtuu siitä, että työvoimaa on ollut hankala saada ja on silloin palkattu ne, jotka ovat meille hakeneet.”
Axelin työsuhde päättyi kahden viikon irtisanomisajalla, mutta ilman työssäolovelvoitetta. Hän jätti työvaatteensa ja avaimensa ja lähti. Kyseessä oli Axelin ensimmäinen varsinainen työpaikka. Myyntityöstä jäi huono mielikuva.
Seuraavaksi hän aikoo tehdä jotain muuta.
Hän haluaa kertoa kokemuksistaan medialle, jotta muutkin saisivat tietää Gigantilla vallitsevista työolosuhteista ja irtisanomistavasta.
”Kohteluni ei ollut reilua. En halua, että kukaan muu kokee samaa.”
Gigantti on kertonut korjaavansa puutteet virhetilanteiden hoidossa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto huomautti asiasta lokakuun alussa.