hs.fi - 2000002694816 - Maksumuuri poistettu

📅 2023-10-04T17:28:33.125Z
👁️ 238 katselukertaa
🔓 Julkinen


Kansainvälisten pelimarkkinoiden kasvuluvut lupaavat hyvää suomalaiselle peliteollisuudelle. 




Ranskalaisen konsulttiyhtiö IDATE:n tuore tutkimus kertoo, että mobiilipelaamisen ennustetaan kasvavan vuosittain 12,2 prosenttia.Tutkimuksesta kertoi uutistoimisto AFP.




Luku heijastelee suomalaisen peliteollisuuden kasvua. Kotimaisen pelialan liikevaihdon ennustetaan kasvavan tänä 600–800 miljoonaan euroon. Viime vuonna liikevaihto oli 250 miljoonaa euroa.




Peliyhtiö Grand Crun toimitusjohtaja Markus Pasula sanoo, ettei kansainvälisissä kasvuluvuissa ole juurikaan uutta.




"Mobiilipelaamisessa on ollut isompiakin kasvulukuja. Ennusteet ovat olleet vähintäänkin tuolla tasolla", Pasula kertoo.




Mobiilipelaamisen kasvun taustalla on pelaajien määrän lisääntyminen, kun älypuhelimien ja tablettien käyttäminen yleistyy. Suurin osa suomalaisista pelifirmoista valmistaa tuotteita nimenomaan älypuhelimille ja tableteille.




Konsulttiyhtiö IDATE:n luvut saivat muutenkin pelialan ihmiset maireiksi. Yhtiön mukaan konsolipelaaminen 11,1 prosentin vuositahtia aina vuoteen 2017 asti. Nettipelaamisen ennustetaan puolestaan kasvavan vuosittain 11,5 prosenttia.




Pasula selittää konsolipelaamisen kasvulukemia Sonyn, Nintendon ja Microsoftin uusilla konsolimalleilla, jotka firmat ovat julkaisseet ennen kaupan joulusesonkia.




"Aina uudet mallit tuovat kasvuaan mukanaan", Pasula sanoo.




Ennusteen mukaan uudet mallit jaksavat pidätellä konsolipuolen kasvua kaksinumeroisena aina vuoteen 2017 asti.




Pasula ennustaa, että mobiilipuolella kasvu jatkuu vielä pitkään kaksinumeroisena.




"Ihmisillä on vielä paljon vanhoja älypuhelinmalleja, jotka eivät sovellu pelaamiseen hyvin. Myös pelit paranevat ajan myötä."




Pelien paranemista Pasula selittää sillä, että tehokkaammille laitteille voidaan rakentaa parempia pelejä. Suurin osa suomalaisista pelifirmoista kehittää pelejä verkkoon ja mobiililaitteille.




Nettipelaamisen ja ilmaisen pelimallin soveltamisessa Aasia on eturintamassa. Esimerkiksi Kiinassa ja Etelä-Koreassa nettipelaaminen dominoi pelimarkkinoita.




Lisäksi aasialaiset ovat ottaneet omakseen pelit, joissa pitää maksaa esimerkiksi pelissä etenemisestä




Suomalaiset pelit ovat herättäneet huomiota myös Aasiassa. Peliyhtiö Supercellin myynti japanilaisille SoftBankille ja GungHolle kertovat suomalaistekijöiden arvostuksesta Aasian markkinoilla.