Rotuoppia
- 📅 2021-01-24T17:53:18.000Z
- 👁️ 299 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
a) ylemmän rodun tason aleneminen;
b) ruumiillinen ja henkinen taantuminen ja samalla joskin hitaan, kuitenkin
varmasti edistyvän sairauden alku.
Mutta sellaisen kehityksen aiheuttaminen ei toki ole mitään muuta kuin synnin
tekoa ikuisen Luojan tahtoa vastaan. Mutta sellaisesta teosta on synnin
palkkakin. Yrittäessään niskoitella luonnon rautaista johdonmukaisuutta vastaan
ihminen joutuu taisteluun niiden peruslakien kanssa, joita hänen itsensäkin
yksinomaan on kiittäminen olemassaolostaan ihmisenä. Niin siis täytyy hänen
luonnonvastaisen menettelynsä johtaa hänen omaan tuhoonsa. Mutta tässä nyt tulee
nykyajan pasifistien aito juutalaismaisen julkea, mutta myöskin yhtä typerä
vastaväite: Ihminen voittaa luonnon! Miljoonat ihmiset vatkuttavat kuin apinat
tätä juutalaisten mielettömyyttä yhtään mitään ajattelematta ja loppujen lopuksi
tosiaankin jo kuvittelevat mielessään olevansa eräänlaisia luonnonvoittajia
muka; mutta heillä ei ole aseena mitään muuta kuin pelkkä aate, ja lisäksi vielä
niin viheliäinen aate, ettei sen mukaisesti totisesti voi kuvitella mitään
maailmaa. Mutta ollenkaan siitä puhumattakaan, ettei ihminen ole vielä missään
kohdin voittanut luontoa, vaan enintään saanut kiinni yhdestä ja toisesta
kohdasta sen suunnattoman, jättiläismäisen verhon liepeestä, jonka taa se kätkee
ikuiset arvoituksensa ja salaisuutensa, ja yrittänyt sitä kohottaa; ettei hän
todellisuudessa mitään keksi, vaan kaiken ainoastaan löytää, ettei hän hallitse
luontoa, vaan on ainoastaan sen ansiosta, että tuntee erinäisiä luonnonlakeja ja
salaisuuksia, kohonnut niiden maiden elävien olentojen valtiaaksi, joilta tuota
tietoa puuttuu ‑ siis kerrassaan kaikesta tuosta puhumattakaan ei mikään aate
voi ihmiskunnan syntymisen ja olemisen edellytyksiä voittaa, koska aate itse
kerran on kokonaan ihmisen varassa. Jollei olisi ihmisiä, ei tässä maailmassa
olisi ainoaakaan inhimillistä aatetta, joten siis aatteen olemassaolon ehtona on
ihmisen olemassaolo ja samoin kaikkien niiden lakien, jotka ovat luoneet tämän
olemassaolon edellytykset.
Eikä siinä vielä kyllin! Tietyt aatteet liittyvät erottamattomasti vielä aivan
tiettyihin ihmisiin. Tämä pitää paikkansa erikoisesti sellaisten ajatusten
suhteen, joiden alkuperä ei ole jokin ehdoton tieteellinen totuus, vaan on
löydettävissä tunteen maailmasta tai, niin kuin nykyisin kovin kauniisti ja
selvästi sanotaan, kuvastaa sisäistä näkemystä. Kaikki nämä aatteet, joilla ei
ole mitään tekemistä kylmän logiikan kanssa sinänsä, vaan jotka esittävät
puhtaita tunteenilmauksia, eetillisiä käsityksiä jne., kytkeytyvät ihmisen
olemassaoloon, jonka henkistä kuvittelu‑ ja luomisvoimaa niiden on kiittäminen
omasta olemassaolostaan. Mutta juuri niin ollenhan on noiden tiettyjen rotujen
ja ihmisten säilyminen noiden aatteiden säilymisen ennakkoedellytys. Joka esim.
toivoisi oikein sydämensä pohjasta pasifistisen aatteen voittoa tässä
maailmassa, sen täytyisi kaikin käytettävissä olevin keinoin osaltaan auttaa,
että saksalaiset saisivat tämän maailman valloitetuksi; sillä jos asiat
kävisivät päinvastoin, silloin hyvin helposti kuolisi viimeisen saksalaisen
mukana myöskin viimeinen pasifisti, koska muu maailma tuskin on koskaan vaipunut
tuohon luonnon‑ ja järjenvastaiseen mielettömyyteen niin syvälle kuin
valitettavasti juuri Saksan kansa. Täytyisi siis, tahtoen tai tahtomatta, tehdä
sellainen päätös, että on käytävä sotia, jotta päästäisiin pasifismiin. Juuri
tämä eikä mikään muu oli myöskin amerikkalaisen maailmanvapahtajan Wilsonin
tarkoitus, niin ainakin meikäläiset haaveilijat uskoivat ‑ ja sillähän tarkoitus
olikin saavutettu. Tosiasiallisesti voi pasifistis‑inhimillinen aate olla
mahdollisesti oikein hyväkin sitten, jahka ensin kaikkein korkeimmalla tasolla
oleva ihminen on sitä ennen valloittanut maailmaa ja alistanut sitä valtaansa
niin suuressa mitassa, että hän on tämän maan ainoa herra ja valtias. Silloin
tuolta aatteelta puuttuu vahingollisen vaikutuksen mahdollisuus samassa
suhteessa kuin sen käytäntöön soveltaminen käy harvinaiseksi ja lopulta
mahdottomaksi. Siis ensin taistelu ja sitten mahdollisesti pasifismi. Muussa
tapauksessa ihmiskunta on sivuuttanut kehityksensä huippukohdan, eikä loppuna
ole jonkin eetillisen aatteen valta, vaan raakalaisuus ja sen seurauksena
yleinen sekasorto. Tälle ehkä yksi ja toinen nauraa, mutta tämä meidän
kiertotähtemme on sentään jo vuosimiljoonien ajan kulkea huristanut eetterissä
niin, ettei siinä ole ollut yhtään ihmistä, ja se voi joskus taas uudelleen
kiertää samalla tavalla rataansa sitten, kun ihmiset unohtavat, ettei heidän ole
korkeammasta olemassaolostaan kiittäminen joidenkin sekapäisten ideologien
aatteita, vaan rautaisten luonnonlakien tuntemusta ja arastelematonta käyttöä.
Kaikki se, mitä nykyisin tämän maan päällä ihailemme ‑tiede ja taide, tekniikka
ja keksinnöt ‑, on ainoastaan muutamien harvojen kansojen ja alun alkuaan ehkä
yhden rodun luovaa tuotetta. Niiden varassa on myöskin koko tämän kulttuurin
pystyssäpysyminen. Jos ne tuhoutuvat, silloin niiden mukana vaipuu hautaan
myöskin tämän maailman kauneus. Miten suuri vaikutus esimerkiksi maaperällä voi
ihmiseen ollakin, sen vaikutuksen tulos on kuitenkin aina erilainen, kulloinkin
kysymyksessä olevista roduista riippuen. Elintilan karuus ja hedelmättömyys voi
kannustaa jonkin rodun mitä suurimpiin saavutuksiin, toisen rodun kysymyksessä
ollen siitä sen sijaan sukeutuu mitä katkerimman köyhyyden ja lopulta
vajaaravitsemuksen syy kaikkine tästä johtuvine seurauksineen. Aina ovat
kansojen sisäiset taipumukset määräämässä, millaiseksi ulkonaisten syiden
vaikutus niihin muodostuu. Mikä toisen johtaa nälkäkuolemaan, kasvattaa toisen
kovaan työhön. Kaikki entisaikojen suuret kulttuurit tuhoutuivat ainoastaan
siitä syystä, että alun alkuaan luova rotu kuoli vähitellen verenmyrkytykseen.
Aina on ollut sellaisen tuhon perimmäisenä syynä se, että on unohdettu kaiken
kulttuurin olevan ihmisen varassa eikä päinvastoin; että siis, jos mieli
säilyttää jokin tietty kulttuuri, sitä luovan ihmisen täytyy säilyä. Mutta hänen
säilymisensä on kytkeytynyt parhaimman ja voimakkaimman voitolle pääsyn
välttämättömyyden ja oikeutuksen rautaiseen lakiin.
Joka tahtoo elää, taistelkoon siis, ja joka ei tahdo taistella tässä ikuisen
kamppailun maailmassa, se ei elämää ansaitse. Siinäkin tapauksessa, että tämä
olisi kovaa ja ankaraa ‑ asia on kerta kaikkiaan sillä tavalla! Varmasti on
kuitenkin kaikkein ankarin se kohtalo, mikä kohtaa sitä ihmistä, joka luulee
voivansa voittaa luonnon, mutta joka sitä pohjimmaltaan ainoastaan pilkkaa.
Silloin ovat luonnon vastauksina hätä, onnettomuus ja sairaudet! Ihminen, joka
ei tunnusta rotulakeja, vaan halveksii niitä, riistää todellakin itse itseltään
sen onnen, joka tuntuu olevan hänelle säädetty. Hän ehkäisee parhaan rodun
voittokulun, mutta samalla myöskin kaiken inhimillisen edistyksen
ennakkoedellytyksen. Ajan oloon hän joutuu, taakkanaan ihmisen herkkyys,
avuttoman eläimen asemaan.
On aivan joutavanpäiväistä ruveta kiistelemään siitä, mikä rotu tai mitkä rodut
olivat inhimillisen kulttuurin alkuperäiset kannattajat ja siten sen todelliset.
perustajat, mitä kaikkea ymmärrämme ihmiskunta‑sanalla. Yksinkertaisempaa on
tehdä tämä kysymys nykyajalle, ja silloin vastauskin on helppo ja selvä. Mitä
nykyaikana näemme silmiemme edessä inhimillistä kulttuuria, taiteen, tieteen ja
tekniikan tuotteita, kaikki tyynni on melkein yksinomaan arjalaisten luomaa.
Mutta juuri tämä tosiasia oikeuttaa tekemään sen perustellun päätelmän, että he
yksin ovat olleet korkeamman ihmisyyden perustajina ylipäänsä, niin muodoin
edustavat sitä perityyppiä, jota ymmärrämme ihminen sanalla. He ovat ihmiskunnan
Prometheuksia, tulen tuojia, joiden valoisasta otsasta neron jumalallinen kipinä
on singonnut kaikkiin aikoihin, sytyttäen aina uudelleen sen tulen, joka on
tietona valaissut vaiteliaiden salaisuuksien yötä ja siten sallinut ihmisen
kiivetä tietään ylöspäin tämän maailman toisten olentojen valtiaaksi. Jos heidät
erotetaan pois ‑ silloin synkkä pimeys ehkä jo taas muutamien vuosituhansien
perästä laskeutuisi uudelleen maan päälle, inhimillinen kulttuuri kuolisi ja
maailma autioituisi.
Jos ihmiskunta jaettaisiin kolmeen eri lajiin: kulttuurinperustajiin,
kulttuurinkannattajiin ja kulttuurinhävittäjiin, silloin ensimmäisen lajin
edustajina tulisivat varmaankin kysymykseen ainoastaan arjalaiset. Heistä ovat
lähtöisin kaikkien inhimillisten luomusten perustat ja muurit, ja ainoastaan
ulkonainen muoto ja sävy johtuu aina kunkin eri kansan erilaisista
luonteenpiirteistä. He tuottavat valtavimmat rakennuskivet ja suunnitelmat
kaikkeen inhimilliseen edistykseen, ja ainoastaan tekotapa vastaa kunkin rodun
sisäistä olemusta. Muutaman vuosikymmenen kuluttua esim. koko Itä‑Aasia jo sanoo
omakseen kulttuuria, jonka pohjimmaisena perustana on yhtä suuressa määrässä
helleeninen henki ja germaaninen tekniikka kuin asianlaita on itse Saksassa.
Ainoastaan ulkonaisessa muodossa näkyy ainakin osittain ‑ aasialaisen olemuksen
piirteitä. Asia ei ole siten, niin kuin monet luulevat, niin että Japani omaksuu
oman kulttuurinsa lisäksi eurooppalaisen tekniikan, vaan eurooppalainen tiede
ja tekniikka saavat japanilaisen sisäisen olemuksen lisäleiman. Tosiasiallisen
elämän perustana ei ole enää erikoinen japanilainen kulttuuri, vaikka se ‑ koska
se sisäisen erilaisuutensa vuoksi ulkonaisesti enemmän pistää eurooppalaisen
silmään ‑ yhä määrää elämän sävyn, vaan Euroopan ja Amerikan, siis arjalaisten
kansojen, valtava tieteellis‑teknillinen työ. Yksinomaan näiden aikaansaannosten
pohjalla voi myöskin itä seurata yleisen inhimillisen edistyksen mukana. Se
antaa perustan taistelulle jokapäiväisestä leivästä, hankkii siinä tarvittavat
aseet ja välineet, ja ainoastaan ulkonainen asu ja leima sovelletaan vähän
kerrassaan japanilaisen olemuksen mukaiseksi.
Jos tästä päivästä alkaen kaikkinainen arjalainen vaikutus Japaniin lakkaisi,
otaksutaan vaikka, että Eurooppa ja Amerikka tuhoutuisivat, voisi Japanin
nykyistä tieteen ja tekniikan alalla tapahtunutta nousua vielä jonkin aikaa
jatkua; mutta jo muutamien vuosien kuluttua alkulähde ehtyisi, Japanin
erikoisuus pääsisi voitolle, mutta nykyinen kulttuuri kangistuisi ja vaipuisi
taas takaisin siihen uneen, josta sen arjalainen kulttuuriaalto seitsemän
vuosikymmentä sitten havahdutti. Sen vuoksi on, aivan samoin kuin Japanin
nykyisen kehityksen on synnystään kiittäminen arjalaista alkuperää, myöskin
joskus harmaassa muinaisuudessa ollut vieras vaikutus ja vieras henki Japanin
silloisen kulttuurin herättäjänä. Parhaimpana todistuksena tästä on se tosiasia,
että sama kulttuuri oli myöhemmin luutunut ja täydelleen kangistunut. Sellaista
voi kansalle tapahtua ainoastaan silloin, kun alkuperäinen luova rotuydin on
menetetty tai kun myöhemmin on puuttunut sitä ulkonaista vaikutusta, joka
aikoinaan antoi alkusysäyksen ja aineiston ensimmäiseen kehitykseen kulttuurin
alalla. Mutta jos kerran on tosiasia ja sellaisena pysyy, että jokin kansa saa
kulttuurinsa, sen olennaisimmat perusainekset vierailta roduilta, omaksuu ne ja
muokkaa niitä edelleen, mutta sitten, kun ulkopuolisia vaikutteita lakkaa
tulemasta lisää, aina jälleen kangistuu ennalleen, silloin tuota rotua voi kyllä
nimittää kulttuuria kannattavaksi, mutta ei koskaan kulttuuria luovaksi roduksi.
Yksityisten kansojen tarkastelu tältä näkökannalta tuottaa tulokseksi sen
tosiseikan, että melkein kauttaaltaan on kysymys, ei alun alkaen kulttuuria
perustavista, vaan kulttuuria kannattavista kansoista. Aina niiden kehityksestä
saa osapuilleen seuraavanlaisen kuvan: Arjalaiset heimot kukistavat ‑ useinkin
naurettavan harvalukuisina ‑ vieraita kansoja ja kehittävät sitten, uusien
asuma-alojen erikoisista elämänehdoista (hedelmällisyydestä, ilmastosuhteista
jne.) johtuen ja niiden kannustamina sekä suotuisana edellytyksenä tarjona
olevien apuvoimien runsaus ‑ alemman ihmislajin suuret joukot ‑ uinuvia henkisiä
ja järjestäjän kykyjään.
He luovat usein muutamassa vuosituhannessa, jopa vuosisadassa sellaisen
kulttuurin, joka alun alkuaan osoittaa täydelleen heidän olemuksensa sisäisiä
piirteitä, edellä jo viitattujen erikoisten maaperän sekä kukistettujen ihmisten
ominaisuuksien mukaan sovellettuina. Mutta lopulta valloittajat alkavat rikkoa
alkuaikoina voimassa pidettyä verensä puhtaanapitämisen periaatetta vastaan,
alkavat sekaantua orjuutettuihin alkuasukkaisiin ja tekevät siten lopun omasta
olemassaolostaan; sillä paratiisin syntiinlankeemuksesta on aina ollut
rangaistuksena karkotus samasta paratiisista. Tuhannen vuoden ja vielä pitemmän
ajan kuluttua näytäiksen sitten useinkin muinoisen valtiaskansan viimeinen
näkyvä jälki vaaleampana ihonvärinä, jonka sen veri on jättänyt perinnöksi
kukistetulle rodulle, sekä kangistuneena kulttuurina, jonka se aikoinaan
perusti. Sillä samalla tavoin kuin tosiasiallinen ja henkinen valloittaja on
hävinnyt, hukkunut kukistamiensa vereen, samalla tavoin on myöskin inhimillisen
kulttuuriedistyksen soihdun polttoaine palanut loppuun! Samoin kuin ihonväri on
muinoisten valtiaiden verestä saanut heikon vaaleamman hohteen säilyttäen sen
näiden muistona, samoin myöskin kulttuurielämän yötä heikosti valaisevat noiden
ammoisten valontuojien säilyneet luomukset. Ne loistavat läpi kaiken uudelleen
valtaan päässeen raakalaisuuden ja herättävät mitään ajattelemattomassa
hetkellisessä katsojassa liiankin usein sen käsityksen, että siinä nyt on
nykyisen kansan kuva hänen silmien edessä, vaikka hän katseleekin vain menneiden
aikojen kuvastimeen. Sitten voi sattua niin, että tuollainen kansa joutuu vielä
toisen kerran, jopa vielä useamminkin historiansa aikana kosketuksiin ammoisten
kulttuurintuojiensa rodun kanssa, silti tarvitsematta olla enää mitään muistoa
jäljellä varhaisemmista kohtaamisista. Vaistomaisesti silloin vanhan
valtiaidenveren viimeinen jäännös hakeutuu uuden ilmestyksen puoleen, ja se,
mikä aikoinaan oli mahdollista ainoastaan pakolla, voi nyt onnistua omalle
tahdolle. Maahan saapuu uusi kulttuuriaalto ja sitä kestää niin kauan, kunnes
sen kannattajat taaskin sulautuvat vieraiden kansojen vereen.
Tulevan sivistyksen‑ ja maailmanhistorian tehtävänä on suorittaa tutkimuksia
tässä mielessä eikä pakahtua ulkonaisten tosiasioiden luettelemiseen, niin kuin
Saksan nykyisen historiatieteen laita on valitettavasti liiankin usein. Mutta jo
tästä kulttuuria kannattavien kansakuntien kehityksen hahmottelusta ilmenee
myöskin tämän maailman todellisten kulttuurinperustajien, arjalaisten oman
synnyn, vaikutuksen ja ‑ tuhon kuva. Samoin kuin jokapäiväisessä elämässä ns.
nero tarvitsee erikoista aihetta, jopa usein suoranaista sysäystä ruvetakseen
loistamaan, samoin myöskin kansojen elämässä nerokas rotu. Arkipäivän
yksitoikkoisuudessa näyttävät usein huomattavatkin ihmiset merkityksettömiltä,
tuskin tuntuvat kohoavan yli ympäristön keskimitan; mutta kohta kun joudutaan
sellaiseen asemaan, jossa toiset typertyisivät tai menettäisivät malttinsa,
kasvaa tuollaisesta millään tavoin huomiota herättämättömästä keskimitanlapsesta
silmäänpistävän nerokas luonne, sangen usein kaikkien niiden kummastukseksi,
jotka ovat siihen saakka nähneet hänet porvarillisen elämän pienuudessa ‑
siitäpä johtuukin, että harvoin kukaan on profeetta omalla maallaan. Missään ei
tämän huomion tekemiseen tarjoudu niin viljalti tilaisuutta kuin sodassa.
Näköjään harmittomista lapsista putkahtaa äkkiä hädän ja vaaran hetkenä, toisten
typertyessä avuttomiksi, kuolemaa uhmaavan päättäväisiä ja jääkylmästi
harkitsevia sankareita. Jollei sellaista koettelemuksen hetkeä olisi tullut,
tuskin kukaan olisi aavistanut, että tuossa parrattomassa pojassa piili nuori
sankari. Melkein aina on tarpeen jonkinlainen sysäys, jotta nero tulisi
näkyviin. Kohtalon moukarinisku, joka toisen paiskaa maahan, kalskahtaa toisessa
äkkiä teräkseen, ja jokapäiväisyyden verhon pirstoutuessa ilmestyy
hämmästelevien aikalaisten silmien eteen siihen saakka piilossa pysynyt ydin
avoimena kaikkien nähtäviin. Maailma silloin yrittää vetää vastakynttä eikä
tahdo ottaa uskoakseen, että tuo ennen näköjään sen itsensä kaltainen olento
olisi äkkiä muuttunut toiseksi; tapahtuma, joka toistunee jokaisen huomattavan
ihmislapsen kohdalta.
Vaikka esimerkiksi keksijä perustaa maineensa vasta sinä päivänä, jolloin hän
tekee keksintönsä, olisi sentään mieletöntä ajatella, että myöskin nerokkuus
olisi ampunut mieheen vasta tuona samana päivänä ‑ neron kipinä on syntymästä
saakka asunut todella luovat taipumukset saaneen ihmisen otsassa. Todellinen
nero on aina synnynnäistä, se ei ole koskaan kasvatuksen tulos, saati opittua.
Mutta tämä ei, niin kuin jo edellä on tähdennetty, pidä paikkaansa ainoastaan
yksityisen ihmisen, vaan myöskin koko rodun suhteen. Luovina toimivilla
kansoilla on alun alkaen ollut luovia taipumuksia, vaikk'eivät nämä olisikaan
olleet pintapuolisten tarkkaajien havaittavissa. Tällöinkin on niiden ulkonainen
huomaaminen mahdollista ainoastaan toteutettujen tekojen yhteydessä, koska
ulkomaailma kerran ei kykene näkemään neroutta sinänsä, vaan ainoastaan sen
keksintöinä, löytöinä, rakennuksina, kuvina jne. näyttäytyvät ulkonaiset
ilmaukset; mutta vielä silloinkin kestää usein kauan aikaa, ennen kuin se jaksaa
päästä tähän tuntemukseen. Aivan samalla tavoin kuin yksityisen huomattavan
ihmisen elämässä nerokkaat tai ainakin poikkeukselliset taipumukset pyrkivät
käytännössä toteutumistaan kohti vasta erikoisten kiihokkeiden kannustamina,
samoin voi myöskin kansojen elämässä olemassa olevien luovien voimien ja kykyjen
todellinen hyväksikäyttö useinkin alkaa vasta sitten, kun erikoiset tietyt
edellytykset kutsuvat siihen.
Kaikkein selvimmin huomaamme sen siitä rodusta, joka on ollut ja on yhä vieläkin
inhimillisen kulttuurikehityksen kannattaja ‑arjalaisista. Niin pian kuin
kohtalo on johtanut heidät erikoisia olosuhteita kohti, he ryhtyvät heissä jo
piilevinä olleita kykyjään yhä nopeampaan tahtiin kehittämään ja valamaan
havaittaviin muotoihin. Niille kulttuureille, joita he sellaisissa tapauksissa
perustavat, ovat melkein aina leimaa antavina maan laatu, ilmasto sekä ‑ heidän
valtaansa alistamat ihmiset. Tämä viimeksi mainittu seikka on ehkä kaikkein
ratkaisevin. Kuta alkeellisemmat ovat kulttuuritoiminnan teknilliset
edellytykset, sitä välttämättömämpää on, että on käytettävissä apuna
ihmisvoimia, joiden sitten on järjestelmällisesti koottuina ja käytettyinä
korvattava koneiden voima. Vailla tällaista alempien ihmisten
käyttämismahdollisuutta arjalaiset eivät olisi ikinä pystyneet astumaan ensi
askeliaan myöhäisempää kulttuuriaan kohti; aivan samalla tavoin kuin he eivät
olisi ilman eräiden soveliaiden eläinten apua, jotka he ymmärsivät kesyttää,
saaneet kehitetyksi tekniikkaa, joka vuorostaan nyt parhaillaan sallii heidän
vähitellen ruveta tulemaan toimeen ilman juuri noita samoja eläimiä.
Mietelauseessa ’mauri on tehnyt tehtävänsä, mauri saa mennä’ piilee
valitettavasti liiankin syvällinen totuus. Kautta vuosituhansien täytyi hevosen
ihmistä palvella ja olla hänen apunaan sellaisen kehityksen perustuksia
laskettaessa, joka nyt auton, voimavaunun, vuoksi tekee hevosen itsensä
tarpeettomaksi. Muutamassa vuodessa tämä jo lienee lopettanut toimintansa, mutta
ilman sen varhaisempaa avustusta ihmisen olisi ehkä ollut hyvinkin vaikea päästä
siihen, missä hän on tänä päivänä. Niin oli korkeampien kulttuurien
muodostumiselle alempien ihmisten tarjonaolo eräs kaikkein olennaisimpia
edellytyksiä, koska ainoastaan he pystyivät korvaamaan niiden teknillisten
apukeinojen puutteen, joita vailla ei mitään korkeampaa kehitystä ole ensinkään
ajateltavissakaan. Varmastikaan ihmiskunnan ensimmäinen kulttuuri ei pohjautunut
niinkään suuressa määrin kesytettyihin eläimiin kuin alhaisempien ihmisten
käyttöön. Vasta kun kukistetut rodut oli pakotettu orjuuteen, alkoi sama kohtalo
tulla eläinten osaksi, eikä päinvastoin, niin kuin monen ehkä tekisi mieli
luulla. Sillä ensiksi joutui voitettu ihminen kävelemään auran edessä ‑ ja vasta
hänen jälkeensä hevonen. Ainoastaan pasifistinarrit voivat taas tätäkin pitää
inhimillisen häijyyden ja ilkeyden merkkinä jaksamatta käsittää, että tällainen
kehitys oli välttämätön, jotta vihdoinkin olisi päästy sille asteelle, josta
käsin mokomat apostolit nykyisin voivat toitottaa jaarituksiaan kaikkeen
maailmaan.
Ihmiskunnan edistys muistuttaa kiipeämistä loppumattoman pitkiä tikaportaita
ylös; ei pääse ylemmäs, jollei ensin ole selviytynyt alimmista puolapuista.
Samalla tavalla täytyi arjalaisten vaeltaa todellisuuden heille osoittamaa tietä
eikä sellaisia polkuja, jollaisista nykyajan pasifistin mielikuvitus uneksii.
Todellisuuden tie on kyllä ankara ja raskas, mutta sittenpä se vihdoinkin johtaa
sinne, minne toinen kovin mielellään haluaisi ihmiskunnan haaveissaan sijoittaa,
mutta mistä hän valitettavasti ihmiskuntaa pikemminkin loitontaa sen sijaan,
että veisi sen sitä lähemmäksi. Ei ole siis suinkaan sattuma, että ensimmäiset
kulttuurit syntyivät siellä, missä arjalaiset alhaisten kansojen kanssa
kosketuksiin joutuessaan alistivat nämä valtaansa ja tekivät alamaisikseen. Nämä
olivat siten ensimmäisenä teknillisenä apuvälineenä syntyvän kulttuurin
palveluksessa. Sillä tavoin oli sitten se tie, jota arjalaisten oli lähdettävä
kulkemaan, selvästi viitoitettu. Valloittajina he alistivat alemmat ihmiset
valtaansa ja järjestivät sitten näiden käytännöllisen työssä käytön
käskynalaisinaan tahtonsa mukaisesti ja omia tarkoitusperiään silmällä pitäen.
Mutta pannessaan heidät siten hyödylliseen, joskin ankaraan työhön ja toimeen he
eivät ainoastaan säästäneet voitettujen ja kukistettujen henkeä, vaan mene,
tiedä soivat heille osan, joka oli parempikin kuin heidän entinen ns.
vapautensa. Niin kauan kuin he järkähtämättä pitivät yllä valtiaanasemaansa, he
pysyivät, ei ainoastaan todellisina herroina ja valtiaina, vaan myöskin
kulttuurin pystyssä pitäjinä ja kartuttajina. Sillä kulttuuri oli yksinomaan
heidän kykyjensä ja siten siis heidän säilymisensä varassa semmoisenaan. Kun
sitten kukistetut itse alkoivat kehittää itseään ja todennäköisesti myöskin
kielellisesti lähenivät valloittajia, isäntien ja palvelijoiden välinen jyrkkä
raja‑aita hävisi. Arjalaiset luopuivat verensä puhtaudesta ja menettivät siten
oleskeluoikeutensa siinä paratiisissa, jonka olivat itselleen luoneet. He
vajosivat rodunsekoituksessa yhä alemmas, menettivät vähän kerrassaan yhä
suuremmassa määrin kulttuurikykyään, kunnes lopulta alkoivat, ei ainoastaan
henkisesti, vaan myöskin ruumiillisesti muistuttaa enemmänkin kukistettuja ja
alkuasukkaita kuin omia esi‑isiään. Jonkin aikaa he saattoivat vielä elää
vanhastaan olemassa olevien kulttuuriperujen kustannuksella, mutta sitten
tapahtui kangistuminen, ja he vaipuivat vähitellen unohduksiin.
Sillä tavalla sortuvat kulttuurit ja valtakunnat tehdäkseen tilaa uusille
muodostumille. Verensekoitus ja siitä johtunut rodun tason aleneminen on ainoa
kaikkien kulttuurien kuoleutumisen syy; sillä ihmiset eivät tuhoudu hävittyjen
sotien johdosta, vaan siitä syystä, että menettävät sen vastustuskyvyn, joka on
ominaista ainoastaan puhtaalle verelle. Mikä tässä maailmassa ei ole hyvää
rotua, se on akanoita. Kaikki maailmanhistorialliset tapahtumukset ovat
ainoastaan rotujen itsesäilytysvaiston ilmausta joko hyvässä tai pahassa
merkityksessä. Kysymykseen, mitkä ovat arjalaisen ylivoimaisen merkityksen
sisäiset syyt, voidaan sen vuoksi vastata, ettei se ehkä ole niinkään suuressa
määrin etsittävissä heidän itsesäilytysvaistonsa tavallista voimakkaammasta
kehityksestä kuin pikemminkin siitä erikoisesta tavasta, miten tämä
ilmaiseiksen. Omakohtainen elämisen tahto on kaikkialla ja kaikilla yhtä suuri;
ainoastaan sen todellisen vaikutuksen ja ilmenemisen muoto vaihtelee.
Kaikkein alkukantaisimmilla elävillä olennoilla ei itsesäilytysvaisto ulotu omaa
minää ulommaksi. Itsekkyys, niin kuin tätä viettiä nimitämme, menee niillä niin
pitkälle, että se käsittää yksinpä ajankin, niin että juuri kulloinkin kuluva
tuokio vaatii osakseen kaiken huomion eikä tahdo jättää mitään tulevien hetkien
varalle. Eläimet elävät siinä tilassa ainoastaan itselleen, etsivät ruokaa
ainoastaan kun on nälkä ja tappelevat ainoastaan oman henkensä puolesta. Mutta
niin kauan kuin itsesäilytysvaisto ilmaiseiksen tällä tavalla, puuttuu tykkänään
kaikkea perustaa yhteisön perustamiselta, vaikkapa olisi kysymyksessä ainoastaan
sen kaikkein alkeellisin muoto, perhe. Jo koiraan ja naaraan keskeinen yli
puhtaan parittumistoimituksen ulottuva yhteys vaatii itsesäilytysvaiston
laajentumista, koska huoli ja taistelu oman minän puolesta kohdistuu myöskin
toiseen osapuoleen; koiras hakee usein myöskin naaraalle ruokaa, mutta
useimmissa tapauksissa molemmatkin etsivät ravintoa poikasilleen. Melkein aina
on toinen valmis puolustamaan toista, niin että tässä on havaittavissa
ensimmäiset, joskin äärettömän yksinkertaiset uhrimielen muodot. Samassa määrin
kuin tuo mieli laajenee yli perheen ahtaiden puitteiden rajojen, samassa määrin
syntyy mahdollisuuksia suurenpien yhtymien ja lopulta vihdoin todellisten
valtioiden muodostumiselle. Maapallon kaikkein alhaisimmilla ihmisillä on tätä
ominaisuutta ainoastaan erittäin vähäisessä määrässä, niin ettei se useinkaan
ulotu yli perheen muodostumisen rajojen. Kuta suurempi sitten on puhtaasti
omakohtaisten etujen ja pyyteiden syrjäyttämisvalmius, sitä enemmän lisääntyy
myöskin laajojen yhteisöjen perustamiskyky.
Tämä uhrimieli, omakohtaisen työn ja, jos niin tarvitaan, oman hengenkin
uhraaminen toisten puolesta, on kaikkein voimakkaimmin kehittynyt arjalaisilla.
Arjalaisissa eivät ole suurinta heidän henkiset ominaisuutensa sinänsä, vaan
se, miten suurta alttiutta he osoittavat asettamaan kaikki kykynsä yhteisön
palvelukseen. Itsesäilytysvaisto on heidän keskuudessaan saavuttanut jaloimman
muotonsa, koska he mielellään alistavat oman minänsä yhteisön elämän alaiseksi
ja, milloin hetki niin vaatii, antavat sen myöskin uhriksi. Arjalaisten
kulttuuria muodostavien ja rakentavien kykyjen syynä ja aiheena eivät ole heidän
älylliset lahjansa. Jos heillä; olisi ainoastaan ne, he voisivat niiden avulla
aina vaikuttaa yksinomaan hävittävästi, mutta ei missään tapauksessa
järjestävästi ja suunnittelevasti; sillä jokaisen järjestön sisäisin olemus on
sen varassa, että kukin yksityinen luopuu edustamasta omaa mielipidettään samoin
kuin myöskin omia omakohtaisia etujaan ja uhraa kummatkin suuremman ihmisjoukon
hyväksi.
Vasta tätä yhteisyyden kiertotietä hän saa sitten taas takaisin oman osansa. Hän
ei esimerkiksi enää tee työtä välittömästi omaksi hyväkseen, vaan liittyy
toimintansa välityksin yhteisön puitteisiin, ei ainoastaan omaksi hyödykseen,
vaan kaikkien hyödyksi. Suurenmoisimman, ihmeellisimmän tämän ajatustavan
ilmaisun tarjoaa hänen sanansa työ, jolla hän ei suinkaan käsitä toimintaa
hengen ylläpidoksi semmoisenaan, vaan ainoastaan luovaa toimintaa, joka ei ole
ristiriidassa yhteisön etujen kanssa. Muussa tapauksessa hän leimaa inhimillisen
toiminnan, mikäli se palvelee itsesäilytysvaistoa, välittämättä toisten ihmisten
hyvästä, varkaudeksi, koronkiskonnaksi, rosvoukseksi, murroksi jne. Tämä
mieliala, joka syrjäyttää oman minän pyyteet yhteisön pystyssä pitämisen
hyväksi, on todellakin kaiken todella inhimillisen kulttuurin ensimmäinen
edellytys. Ainoastaan siitä lähtien voivat syntyä kaikki ne ihmiskunnan suuret
työt, jotka perustajalleen kylläkin tuottavat vähän palkkaa, mutta
jälkimaailmalle mitä runsaimman siunauksen. Niin, ainoastaan niiden perusteella
voi ymmärtää, miten siksi useat jaksavat rehellisinä ja kunnollisina pysyen
kestää karun, niukan elämän, joka sälyttää heidän itsensä kannettavaksi
ainoastaan köyhyyttä ja vaatimattomuutta, mutta takaa yhteisön perusteiden
säilymisen. Jokainen työläinen, jokainen talonpoika, jokainen keksijä, virkamies
jne., joka tekee työtä itse koskaan voimatta päästä onneen ja varallisuuteen, on
tuon ylevän aatteen kannattaja, vaikkapa hänen työnsä syvempi tarkoitus häneltä
aina pysyisikin salassa.
Mutta mikä pitää paikkansa työn suhteen ihmisen elämismahdollisuuden ja kaiken
inhimillisen edistyksen perustana, pitää vielä suuremmassa määrin paikkansa
ihmisen ja hänen kulttuurinsa suojan suhteen. Oman hengen uhraaminen yhteisön
olemassaolon puolesta on kaiken uhrimielen kruunu. Ainoastaan se pystyy
estämään, etteivät sitä, minkä ihmiskädet rakensivat, pääse jälleen ihmiskädet
hajoittamaan tai luonto hävittämään. Kielessä on muuten ilmaus, joka mitä
suurenmoisimmalla tavalla osoittaa toimimista siinä mielessä; se ilmaus on
velvollisuuden täyttäminen; se merkitsee sitä, ettei oma itse o1e kaikki
kaikessa, vaan palvelee yhteisöä. Sitä periaatteellista ajatustapaa, josta
sellainen toimintatapa syntyy ja kasvaa, nimitämme ‑ erotukseksi itsekkyydestä,
omanvoitonpyynnistä ‑ idealismiksi, ihanteellisuudeksi. Ymmärrämme sillä
ainoastaan yksilön kykyä uhrautua yhteisön puolesta, lähimmäistensä puolesta.
Mutta miten tärkeää onkaan yhä uudelleen huomata, ettei idealismi suinkaan
tarkoita turhia, tarpeettomia tunteenilmauksia, vaan että se todellakin on
ollut, on vieläkin ja tulee vastakin olemaan sen edellytyksenä, mitä me ihmiset
tarkoitamme inhimillisellä kulttuurilla, jopa että se vasta ensimmäisenä on
luonut ihmisen käsitteen. Tätä sisäistä mielenlaatuaan arjalaisten on
kiittäminen tässä maailmassa saavuttamastaan asemasta, ja sitä on maailman
kiittäminen ihmisestä; sillä se yksin on muovannut puhtaasta hengestä sen luovan
voiman, joka on, yhdistämällä ainoalaatuisella tavalla keskenään raa'an voiman
ja nerokkaan älyn, luonut inhimillisen kulttuurin muistomerkit. Ilman
ihanteellista mielenlaatua olisivat kaikki, jopa kaikkein häikäisevimmätkin
hengen kyvyt ainoastaan henkeä semmoisenaan ulkonaista loistetta ilman sisäistä
arvoa, mutta eivät milloinkaan luovaa voimaa. Mutta koska todellinen
ihanteellisuus ei ole mitään muuta kuin yksilön etujen ja pyyteiden ja elämän
alistamista yhteisön alaisiksi, mutta tämä vuorostaan on kaikenlaisten
järjestettyjen muotojen muodostumisen edellytys, se sisimmässään, pohjimmaltaan
vastaa luonnon perimmäistä tahtoa. Se yksin johtaa ihmiset voiman ja vahvuuden
etuoikeuden vapaaehtoiseen tunnustamiseen ja muovaa heistä niin ollen sen
järjestyksen hiukkasia, joka muotoilee ja muodostaa koko maailmankaikkeuden.
Puhtain ihanteellisuus verhoutuu tietämättään, vaistomaisesti syvimpään tietoon.
Miten suuressa määrin tämä pitää paikkansa ja miten vähän todellisella
ihanteellisuudella on tekemistä leikkivän haaveksinnan kanssa, sen voi heti
huomata, jos antaa turmeltumattoman lapsen, esim. terveen pojan, tehdä
valintansa niiden kesken. Sama poika, joka vailla ymmärtämystä ja torjuen
suhtautuu ihanteellisen pasifistin vuodatuksiin, on valmis uhraamaan nuoren
henkensä oman kansansa ihanteen puolesta. Itsetiedottomasti noudattaa vaisto
tällöin lajinsäilyttämisen syvemmällä piilevää välttämättömyyttä, jos niin on
tarpeen vaikka yksilön kustannuksella, ja asettuu vastustamaan pasifististen
lörpöttelijöiden houreita, kun nämä, jotka todellisuudessa ovat ‑ vaikkakin
naamioituneita ‑ pelkurimaisia itsekkäitä olentoja, loukkaavat kehityksen
lakeja; sen ehtona on näet yksityisen uhrimieli yhteisön hyväksi eivätkä
arkamaisten rikkiviisaiden ja luonnon arvostelijoiden sairaalloiset kuvitelmat.
Juuri sellaisina aikoina, jolloin ihanteellinen ajattelutapa uhkaa hävitä,
voimme sen vuoksi heti paikalla huomata sen voiman heikkenemistä, joka muodostaa
yhteisöjä ja siten luo edellytyksiä kulttuurille. Kun sitten itsekkyys kerran
pääsee kansan valtiaaksi, silloin höltyvät järjestyksen siteet, ja omaa onneaan
silmittömästi tavoitellessaan ihmiset vasta lopullisesti syöksyvät taivaasta
helvettiin. Jopa jälkimaailmakin unohtaa ne miehet, jotka palvelivat ainoastaan
omaa etuaan, ja ylistää niitä sankareita, jotka luopuivat omasta yksityisestä
onnestaan.
Arjalaisten jyrkin vastakohta ovat juutalaiset. Tuskin ainoallakaan toisella
maailman kansalla on itsesäilytysvaisto kehittynyt voimakkaammaksi kuin ns.
valitun kansan keskuudessa. Parhaana todistuksena tästä voi pitää sitä
yksinkertaista tosiseikkaa, että tämä rotu yhä vielä on olemassa. Missä tapaa
kansaa, joka on kahden viimeksi kuluneen vuosituhannen aikana sisäisiltä
taipumuksiltaan ja luonteenlaadultaan ollut niin vähäisten muutosten alaisena
kuin juutalaiset? Ja mikä kansa vihdoin on joutunut kokemaan suurempia
mullistuksia kuin tämä kansa ‑ ja kuitenkin aina samana kansana suoriutunut
ihmiskunnan kaikkein valtavimmista onnettomuuksista ja murhenäytelmistä? Miten
äärettömän sitkeä elämisen tahto, lajin säilyttämisen tahto noista tosiseikoista
ilmeneekään! Juutalaisten älylliset ominaisuudet ovat kouliutuneet ja
muokkautuneet vuosituhansien kuluessa. Nykyisin heitä pidetään älykkäinä, ja
sellaisia he ovat tietyssä merkityksessä olleet kaikkina aikoina. Mutta heidän
ymmärryksensä ei ole oman kehityksen, vaan muukalaisten antaman
havainto‑opetuksen tulos. Ei ihmishenkikään pysty kiipeämään korkeuksiin ilman
portaita; se tarvitsee jokaiseen ylöspäin astumaansa askeleeseen menneisyyden
perustaa, vieläpä siinä laajassa merkityksessä, jommoisena tämä voi ilmetä
ainoastaan yleisessä kulttuurissa. Kaikki ajattelu perustuu ainoastaan
vähäiseltä osalta omaan havaintoon, suurimmalta osaltaan edellisten aikojen
kokemuksiin. Yleinen kulttuuritaso tarjoaa yksityiselle ihmiselle, hänen itsensä
useimmissa tapauksissa edes kiinnittämättä siihen huomiota, niin suuren määrän
pohjatietoja, että hän siten varustautuneena helposti kykenee omin neuvoin
astumaan seuraavat askelet eteenpäin.
Esimerkiksi nykyajan poika näkee kasvaessaan ja varttuessaan ympärillään niin
suunnattomat määrät viimeksi kuluneiden vuosisatojen teknillisiä
aikaansaannoksia, ettei hän tule moniinkaan seikkoihin, jotka vielä sata vuotta
sitten olivat arvoituksia kaikkein suurimmille hengille, aivan itsestään selvinä
asioina edes kiinnittäneeksi huomiota, vaikka niillä on ratkaiseva merkitys, jos
hänen mieli voida seurata ja ymmärtää meidän aikamme kyseessä olevalla alalla
saavuttamaa edistystä. Jos vaikka kuinkakin nerokas viime vuosisadan
kaksikymmenluvulla elänyt ihminen voisi nyt yks'kaks' nousta haudastaan, hänen
olisi vaikeampi edes henkisestikään mukautua ja sopeutua nykyiseen aikaan kuin
tavallisen, lahjojensa puolesta keskinkertaisen nykyajan viisitoistavuotiaan
pojan. Sillä häneltä puuttuisi kaikki se suunnaton pohjatietojen määrä, jonka
nykyajan kansalainen kasvaessaan ja varttuessaan nykyisen yleisen kulttuurin
ilmiöiden keskuudessa niin sanoaksemme itsetiedottomasti imee itseensä. Koska
nyt juutalaiset ‑ syistä, jotka ilmenevät heti tuonnempana ‑ eivät ole koskaan
omistaneet omaa kulttuuria, heidän henkisen työskentelynsä perusteet ovat aina
olleet toisten antamia. Heidän älynsä on kaikkina aikoina kehittynyt heitä
ympäröivän kulttuurimaailman vaikutuksesta. Koskaan ei ole tapahtunut
päinvastaista. Sillä vaikk'ei juutalaiskansan itsesäilytysvaisto ole ollutkaan
pienempi, pikemminkin päinvastoin suurempi kuin toisten kansojen, vaikka heidän
henkiset kykynsä hyvin helposti pystyvät tekemään sen vaikutuksen, että ne ovat
toisten kansojen älyllisten taipumusten veroiset, heiltä puuttuu sittenkin
täydellisesti kulttuurikansojen kaikkein olennaisinta edellytystä, ihanteellista
ajattelutapaa.
Juutalaisilla ei uhrautumishalu ulotu yksilön alastonta itsesäilytysvaistoa
pitemmälle. Heidän näennäisesti suuri yhteenkuuluvaisuudentunteensa perustuu
hyvin alkukantaiseen laumavaistoon, jonka kaltaista on tässä maailmassa
havaittavissa monilla muillakin elävillä olennoilla. Tällöin ansaitsee huomiota
se tosiasia, että laumavaisto ajaa keskinäiseen tukemiseen ja avunantoon
ainoastaan niin kauan kuin sellainen näyttää tarkoituksenmukaiselta tai
välttämättömältä yhteisen vaaran uhatessa. Sama susilauma, joka vielä juuri
vast'ikään yksissä tuumin hyökkäsi saaliinsa niskaan, hajaantuu nälkänsä
tyydytettyään kohta taas hajalleen, kukin yksityinen eläin omalle taholleen.
Sama pitää paikkansa hevosten suhteen, jotka kehään kerääntyneinä koettavat
puolustautua päällekarkaajan hyökkäykseltä, hajaantuakseen taas kohta vaaran ohi
mentyä. Samoin on juutalaistenkin laita. Heidän uhrimielensä on pelkästään
näennäistä. Sitä riittää ainoastaan niin kauan kuin jokaisen yksilön olemassaolo
tekee sen ehdottoman välttämättömäksi. Mutta niin pian kuin yhteinen vihollinen
on voitettu, kaikkia uhannut vaara mennyt ohi, ryöstösaalis korjattu talteen,
juutalaisten näennäinen keskinäinen sopusointu lakkaa siinä paikassa tehdäkseen
tilaa heidän alkuperäisille taipumuksilleen. Juutalaiset ovat yksimielisiä
ainoastaan milloin siihen pakottaa yhteinen vaara tai milloin yhteinen saalis
houkuttelee; jos molemmat syyt lakkaavat vaikuttamasta, silloin pääsevät
valloilleen mitä törkeimmän itsekkyyden ominaisuudet, ja yksimielinen kansa
muuttuu käden käänteessä toisiaan verisessä tappelussa raatelevaksi
rottalaumaksi. Jos juutalaiset olisivat tässä maailmassa yksin, he tukehtuisivat
siivottomuuteensa ja törkyisyyteensä yhtä suuressa määrin kuin pyrkisivät
raivokkaassa taistelussa etuilemaan toistensa kustannuksella ja hävittämään
toisensa sukupuuttoon, mikäli ei heidän pelkurimaisuudestaan ilmenevä kaiken
uhrimielen rajaton puute muuttaisi tässäkin tapauksessa taistelua pelkäksi
teatteripeliksi. Kerta kaikkiaan siis osuu harhaan, jos siitä tosiasiasta, että
juutalaiset taistelussa ‑ paremminkin sanoen riistäessään ja rosvotessaan
lähimmäisiään ‑ vetävät yhtä köyttä, tekee sen johtopäätöksen, että heillä olisi
myöskin tiettyä ihanteellista uhrautuvaisuutta. Tässäkään ei juutalaisten
toiminnan määrääjänä ole mikään muu kuin yksilön alaston itsekkyys.
Siitä johtuen onkin juutalaisten valtio ‑ jonka pitäisi olla elävä elimistö
jonkin tietyn rodun säilyttämiseksi ja kartuttamiseksi ‑alueellisesti täysin
rajoittamaton. Sillä tietyn valtioalueen selvä muodostuminen edellyttää aina
valtionrodun ihanteellista ajattelutapaa, mutta erikoisesti oikeaa työn
käsitteen ymmärtämistä. Samassa määrin kuin tällaista asennoitumista puuttuu,
epäonnistuu myöskin jokainen alueellisesti rajallisen valtion muodostamis‑, jopa
pystyssäpitämisyrityskin. Mutta samalla häviää myöskin perusta, jonka varassa
yksin kulttuuria voi syntyä. Tästä syystä juutalaiskansa on kaikista
näennäisistä älyllisistä ominaisuuksistaan huolimatta sittenkin vailla kaikkea
todellista kulttuuria, mutta erikoisesti vailla kaikkea omaa kulttuuria. Sillä
se, mitä juutalaisella nykyisin on valekulttuuria, se on hänen käsissään
enimmäkseen jo turmeltunutta toisten kansojen omaisuutta. Arvosteltaessa
juutalaisia heidän inhimilliseen kulttuuriin suhtautumisensa perusteella täytyy
aina muistaa pitää silmien edessä erikoisen kuvaavana seikkana sitä tosiasiaa,
ettei ole koskaan ollut olemassa juutalaista taidetta eikä ole niin ollen
nykyisinkään, etteivät varsinkaan kaikkien taiteiden molemmat kuningattaret,
rakennustaide ja säveltaide, ole juutalaisuudelle mistään omaperäisestä
kiitollisuuden velassa. Mitä juutalaiset taiteen alalla suorittavat, se on joko
huononnusta tai taiteellista varkautta. Mutta niinpä juutalaisista puuttuvat
kaikki ne ominaisuudet, jotka ovat erikoisia niille armoitetuille kansoille,
joille on suotu luovaa kykyä ja siten kulttuuria. Miten suuressa määrin
juutalaiset pystyvät vain jäljitellen tai paremminkin sanoen turmellen
omaksumaan vierasta kulttuuria, se käy selville siitä, että heidät useimmiten
tapaa juuri semmoisen taiteen alalla, joka tuntuu kaikkein vähimmässä määrin
perustuvan omaan keksimiskykyyn, nimittäin näytelmätaiteessa. Mutta siinäkin
juutalainen on tosiasiassa ainoastaan ilveilijä, pikemminkin matkija; sillä
siinähän häneltä puuttuu kaikkein viimeisintä suunnitelmaa, joka kohottaa
todelliseen suuruuteen; ei edes siinäkään hän ole nerokas muovaaja ja
hahmottelija, vaan ulkonainen jäljittelijä; kaikki hänen käyttämänsä keinot ja
temput eivät sittenkään pysty peittämään hänen sisäisen muotoilemiskykynsä
hengettömyyttä. Mutta tässä tulee kyllä juutalainen sanomalehdistö mitä
herttaisimmin avuksi virittämällä jokaisen, jopa keskinkertaisen poropeukalonkin
kunniaksi, kunhan tämä vain on juutalainen, sellaisen ’hoosiannahuudon’, että
kaikki muut aikalaiset loppujen lopuksi alkavat sittenkin todella uskoa, että
heillä on edessään taiteilija, vaikka todellisuudessa onkin kysymyksessä pelkkä
viheliäinen ilvehtijä.
Ei, juutalaisilla ei ole millään tavoin kulttuuria luovaa voimaa, koska heissä
ei ole eikä ole koskaan ollut ihanteellisuutta, jota vailla ihmisen korkeampaa
kehitystä ei ole olemassakaan. Sen vuoksi heidän älynsä ei voi koskaan vaikuttaa
rakentavasti, vaan hävittävästi ja aivan harvoissa tapauksissa mahdollisesti
enintään kiihottavasti ja hoputtavasti, mutta silloinkin sen voiman perikuvana,
’joka aina pahaa tahtoo, mutta luo hyvää’. Mitään ihmiskunnan edistystä ei
tapahdu heidän ansiostaan, vaan heidän uhallaankin.
Koska juutalaisilla ei ole koskaan ollut valtiota, jonka alue olisi ollut
varmarajainen, eivätkä he niin ollen ikinä ole voineet sanoa mitään kulttuuria
omakseen, syntyi sellainen käsitys, että tässä oli kysymyksessä kansa, joka
olisi luettava paimentolaisten joukkoon. Tämä on yhtä suuri kuin vaarallinenkin
erehdys. Paimentolaisilla on kyllä varmarajainen elintila, he vain eivät sitä
viljele vakinaisesti paikoillaan pysyvinä viljelijöinä, vaan elävät
karjalaumojensa tuotosta, jotka mukanaan he omalla alueellaan siirtyvät paikasta
toiseen. Tämän ulkonaisena syynä on pidettävä maaperän karuutta ja
hedelmättömyyttä, joka ei yksinkertaisesti salli perustaa viljelystiloja. Mutta
syvempänä syynä on kyseellisen ajan tai kansan teknillisen kulttuurin ja
asumisalueen luonnon karuuden välinen epäsuhta. On alueita, joilla arjalaisetkin
ainoastaan runsaan vuosituhannen aikana kehittyneen tekniikkansa avulla pystyvät
saamaan kiinteinä asutuksina laajan maa‑alan valtaansa ja pusertamaan siitä
välttämättömät elämän tarpeet. Jollei heillä olisi sitä tekniikkaa, heidän joko
täytyisi noita alueita karttaa tai sitten kuluttaa koko elämänsä samalla tavoin
paimentolaisina, lakkaamatta kuljeskellen ja muutellen, mikäli ei heidän
tuhatvuotinen kasvatuksensa ja tottumisensa kiinteään asutukseen saisi moista
tuntumaan yksinkertaisesti sietämättömältä. Täytyy muistaa, että Amerikan
mantereen valtauksen aikoina lukuisat arjalaiset elättivät vaivalloisesti
henkeään ansoilla pyydystäjinä, metsästäjinä jne., usein isohkoina ryhminäkin
vaimoineen, lapsineen kaikkineen, lakkaamatta kierrellen paikasta toiseen, niin
että heidän elämänsä muistutti täydelleen paimentolaisten elämää. Mutta niin
pian kuin lukumäärän karttuminen ja paremmat apukeinot tekivät mahdolliseksi
ryhtyä erämaita raivaamaan ja pitämään puoliaan alkuasukkaita vastaan, maassa
syntyi yhä useampia uudisasutuksia.
On ollut tapana purjehtia uskontokunnaksi naamioituneena, niin kauan kuin
ulkonaiset olosuhteet eivät ole sallineet heidän täydellisesti paljastaa
todellista olemustaan. Mutta jahka he arvelivat olevansa kyllin voimakkaita
tulemaan toimeen ilman tuollaista suojapeitettä, he päästivät kyllä verhon
putoamaan ja olivat yks'kaks' semmoisia, miksi monen monet eivät sitä ennen
olleet tahtoneet heitä uskoa: juutalaisia. Juutalaisten elämään loisina toisten
kansakuntien ja valtioiden ruumiissa perustuu pohjimmaltaan se heidän
erikoisuutensa, joka sai Schopenhauerin aikoinaan heistä langettamaan varhemmin
jo mainitun lausunnon, että näet juutalaiset ovat suuria valheen mestareita.
Olemassaolo ajamalla ajaa juutalaisen valehtelemaan, vieläpä lakkaamatta,
jatkuvasti valehtelemaan, samoin kuin se pohjolan asukkaat pakottaa käyttämään
lämpimiä vaatteita. Juutalaisten elämä toisten kansojen sisässä voi ajan oloon
käydä päinsä ainoastaan sikäli kuin heidän onnistuu herättää toisissa se
käsitys, ettei heistä puheen ollen ole kysymyksessä kansa, vaan ‑ joskin
erikoinen ‑ uskonnonyhteys. Mutta tämä on ensimmäinen suuri valhe.
Heidän täytyy, voidakseen viettää kansainloisen‑elämäänsä, turvautua sisäisen
olemuksensa kieltämiseen. Kuta älykkäämpi yksityinen juutalainen on, sitä
paremmin hänelle tämä petos onnistuukin. Jopa asiat voivat kehittyä niin
pitkälle, että isäntäkansan suuret. osat lopulta uskovat ihan vakavissaan, että
juutalaiset tosiaankin ovat ranskalaisia tai englantilaisia, saksalaisia tai
italialaisia, vaikka sellaisia, joilla on erikoinen uskontunnustus. Erikoisesti
sellaiset valtion paikat ja elimet, joita aina tuntuu elähdyttävän
historiallisesti kuuluksi tullut viisauden murto-osa, joutuvat kaikkein
helpoimmin tämän hävyttömän petoksen uhriksi. Itsenäistä ajatteluahan pidetään
noissa piireissä väliin suorastaan syntinä pyhää eteenpäin pääsyä vastaan, niin
ettei sovi ihmetelläkään, ettei esim. Baijerin valtionministeriöllä tänäkään
päivänä ole kalpeinta aavistusta siitä, että juutalaiset ovat erikoisen kansan
eivätkä erikoisen tunnustuksen jäseniä, vaikka pelkkä silmäys juutalaisten omaan
sanomalehtimaailmaan varmasti sen heti osoittaisi kaikkein vaatimattomimmallekin
hengelle. Tosin kyllä ei ’Das Jüdische Echo’ vielä toistaiseksi ole virallinen
lehti eikä niin muodoin moisten hallituksen mahtimiesten järjelle määräävä.
Juutalaiset ovat aina olleet erikoinen kansa, jolla on tietyt rotuominaisuudet,
mutta eivät koskaan uskontokunta; vain menestyäkseen ja päästäkseen eteenpäin he
joutuivat jo varhain etsimään keinoa, joka kääntäisi tämän kansan jäseniin
kohdistuvan epämieluisan huomion näistä pois. Mutta mikäpä keino olisi ollutkaan
tarkoituksenmukaisempi ja samalla viattomamman näköinen kuin uittaa esiin
lainattu uskonnonyhteyden käsite? Sillä siinäkin suhteessa heillä kaikki on
lainatavaraa tai pikemminkin varastettua ‑ oman alkuperäisen olemuksensa vuoksi
ei juutalaisilla voi olla tuollaista uskonnollista laitosta siitäkään syystä,
että heiltä puuttuu ihanteellisuus kaikissa muodoissa, ja samalla myöskin
haudantakaisen elämän usko on heille aivan vieras. Mutta ei voi kuvitella
arjalaisen käsityksen mukaista uskontoa, josta puuttuisi vakaumus elämän
jatkumisesta kuoleman jälkeen jossakin muodossa. Tosiasiassa ei Talmud olekaan
valmistumiseksi tulevaan elämään tarkoitettu kirja, vaan se on tarkoitettu vain
valmistumiseksi käytännölliseen ja siedettävään elämään tässä maailmassa.
Juutalaisten uskonoppi on ensi sijassa ohjeita, miten juutalainen veri on
säilytettävä puhtaana, samoin kuin juutalaisten keskinäisen kanssakäymisen
ohjeita, mutta vielä suuremmassa määrin ohjeita heidän kanssakäymiselleen muun
maailman, siis ei‑juutalaisten kanssa. Mutta tällöinkään ei ole kysymys suinkaan
siveellisistä ongelmista, vaan erinomaisen vaatimattomista taloudellisista
kysymyksistä. Juutalaisten uskonnonopetuksen siveellisestä arvosta on jo
nykyisin olemassa ja on ollut kaikkina aikoina tutkimuksia (ei kylläkään
juutalaisten tekemiä); heidän omat jaarituksensa ovat tietysti sovelletut
tiettyä tarkoitusta silmällä pitäen; nämä verraten yksityiskohtaisen tarkat
tutkielmat asettavat senlaatuisen uskonnon arjalaisten käsitysten mukaan
suorastaan kaameaan valoon. Parhaana tunnusmerkkinä on kuitenkin tämän
uskonnollisen kasvatuksen tuote, juutalainen itse. Hänen elämänsä on ainoastaan
tästä maailmasta ja hänen henkensä todelliselle kristillisyydelle sisäisesti
yhtä vieras kuin hänen olemuksensa kaksituhatta vuotta sitten oli uuden opin
perustajalle itselleen. Totta kyllä tämä ei ensinkään salaillut käsitystään
juutalaisesta kansasta, jopa, kun niin tarvittiin, tarttui ruoskaan
karkottaakseen Herran pyhäköstä nuo kaiken ihmiskunnan viholliset, jotka jo
silloin niin kuin aina pitivät uskontoa ainoastaan kaupallisen ja rahallisen
olemassaolon keinona. Siitä hyvästä Kristus sitten ristiinnaulittiin, mutta
Saksan nykyinen puoluekristillisyys alentuu vaaleissa kerjäämään juutalaisten
ääniä ja pyrkii sitten poliittisissa keinotteluissa hieromaan kauppoja
jumalankielteisten juutalaispuolueiden kanssa, jopa omaa kansaansa vastaan.
Tämän ensimmäisen ja suurimman valheen varaan, etteivät juutalaiset muka ole
erikoinen kansa, vaan uskonto, rakentuu sitten itsestään luonnon pakosta yhä
uusia valheita. Niihin kuuluu muiden muassa juutalaisten kieltä koskeva valhe.
Heillä se ei ole ajatusten ilmaisu‑, vaan niiden salaamiskeinona. Ranskaa
puhuessaan he ajattelevat juutalaisittain, ja saksalaisia säkeitä sorvaillessaan
he ilmaisevat ainoastaan oman kansansa olemusta. Niin kauan kuin juutalaiset
eivät ole päässeet muiden kansojen herroiksi ja valtiaiksi, heidän täytyy
tahtoen tai tahtomattaan puhua näiden kieliä, mutta niin pian kuin nämä olisivat
heidän orjiaan, ne joutuisivat kaikki opettelemaan jonkin yleiskielen (esim.
esperanton!), niin että juutalaiset voisivat senkin kielen avulla helpommin
hallita ja vallita! Miten suuressa määrin tämän kansan koko olemassaolo perustuu
yhä jatkuvaan valheeseen, sen osoittavat verrattomalla tavalla juutalaisten
määrättömästi vihaamat Sionin viisaiden pöytäkirjat. Ne muka perustuvat
väärennykseen, voihkii yhä uudelleen ’Frankfurter Zeitung’ maailman kuultaviin:
parhain todistus siitä, että ne ovat oikeat ja väärentämättömät. Mitä monet
juutalaiset mahdollisesti tekevät itse tietämättään, se on niissä tietoisesti
selitetty. Se juuri on tärkeintä. On aivan yhdentekevää, kenen juutalaisen
päästä nämä paljastukset ovat peräisin, mutta se niissä on ratkaisevaa, että ne
kerrassaan kammottavan varmasti paljastavat juutalaisen kansan olemuksen ja
toiminnan ja osoittavat näiden sisäiset yhteydet samoin kuin myöskin lopulliset,
perimmäiset tarkoitusperät. Mutta niiden parhaana arvosteluna on kuitenkin
todellisuus. Joka punnitsee viimeksi kuluneiden sadan vuoden aikaista
historiallista kehitystä tämän kirjan näkökohdista lähtien, se heti paikalla
ymmärtää juutalaislehdistön huudon ja porun. Sillä jahka tuo kirja on ensin
saatu koko kansan omaisuudeksi, sen tietoon, silloin juutalaisvaaraa voitaneen
jo pitää torjuttuna.
Jos mieli tulla juutalaiset tuntemaan, on paras tutkia heidän tietään, jota he
ovat kulkeneet toisten kansojen keskuudessa jo vuosisatojen kuluessa. Tällöin
riittää, kun tarkkaa tätä ainoastaan yhdestä esimerkistä; silloin jo saa
tarpeelliset tiedot. Koska heidän kehityskulkunsa on aina ja kaikkina aikoina
ollut sama, samoin kuin heidän kalvamansa kansat ovat aina samoja, lienee
sopivaa jakaa sellainen katsaus tiettyihin osiin, joita tässä tapauksessa
yksinkertaisuuden vuoksi merkitsen kirjaimilla.
Ensimmäiset juutalaiset tulivat Germaniaan niinä aikoina, jolloin roomalaiset
tunkeutuivat sinne, ja tietysti kauppiaina niin kuin aina. Kansainvaellusten
myrskyissä he näköjään taas hävisivät, ja niin voidaan Keski‑ ja
Pohjois‑Euroopan uuden ja nyt pysyväisen juutalaistumisen alkuna pitää
ensimmäisten germaanisten valtioiden muodostumisen aikaa. Alkaa kehitys, joka on
aina ollut sama tai samantapainen, missä vain juutalaiset ovat joutuneet
kosketuksiin arjalaisten kansojen kanssa.