hs.fi - 2000009959418 - Maksumuuri poistettu

📅 2023-11-11T10:28:19.964Z
👁️ 230 katselukertaa
🔓 Julkinen


Keväällä 2022 espoolainen abiturientti Alex Hiltunen teki harmittavan havainnon.

Hän olisi halunnut juhlia ylioppilaaksi valmistumistaan muiden lukiolaisten kesken. Pääkaupunkiseudun yöelämätapahtumat oli kuitenkin lähes poikkeuksetta suunnattu vain yliopisto-opiskelijoille.

Korona oli vienyt vähäisetkin lukiolaisten tapahtumat, ja vaikka nuoret järjestivät keskenään kotibileitä, monelle koitui niistä Hiltusen mukaan ylimääräistä stressiä.

”Bileisiin ei aina kutsuttu kaikkia, ja moni jäi ulkopuolelle. Järjestäjille taas saattoi jäädä iso siivousurakka, ja toisinaan jotain arvokasta meni rikki”, hän kertoo.

Silloin Espoon yhteislyseota käynyt Hiltunen sai kaverinsa Chris Ottian kanssa idean. He päättivät järjestää abeille tapahtuman, jossa juhlittaisiin koulun päättymistä.

Paikaksi valikoitui Helsingin Katajanokalla sijaitseva tapahtumatila Wanha Satama. Tarkoitus oli aluksi myydä 200 lippua, mutta kysyntä yllätti. Lippuja myytiin lopulta 600 kappaletta.

”Yhtäkkiä meidän piti hankkia sinne kunnon poket, dj ja kaikki”, nyt 20-vuotias Hiltunen kertoo.

Onnistumisen rohkaisemana Hiltunen kavereineen lähti pohtimaan, olisiko vastaaville tapahtumille kysyntää jatkossakin. Seuraavaan, Yrjönkadun Heidi’s Bier Barissa järjestettyyn kesätapahtumaan myytiin lähes 900 lippua.

Nuoret päättivät lähteä tekemään tapahtumia tosissaan ja perustivat sitä varten Lukionights-nimisen yrityksen. Aivan helppoa yrittäjäksi hyppääminen ei silti ole ollut, sillä Hiltusella ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta tapahtuma-alalta.

”Alussa oli todella vaikeaa saada tiloja tai kontakteja, eikä juuri kukaan ottanut meitä vakavasti”, hän kertoo.

Reilussa vuodessa Lukionights on kuitenkin onnistunut nostamaan liikevaihtonsa Hiltusen mukaan yli 200 000 euroon. Tähän mennessä yritys on järjestänyt 14 tapahtumaa, joista jokainen on ollut loppuunmyyty.

Viimeisin niistä oli Vanhalla ylioppilastalolla järjestetty suuri halloween-tapahtuma, johon myytiin reilusti yli 1 000 lippua.

Keskeinen syy Lukionightsin menestykseen vaikuttaa olevan se, että yrittäjät ovat itsekin nuoria ja osaavat markkinoida tapahtumiaan suoraan samanikäiselle kohderyhmälle.

Yritys on vahvasti läsnä sosiaalisessa mediassa. Tapahtumia varten on tapana rekrytoida Helsingin ja Espoon lukioista ”promoottoreita” eli oppilaita, jotka jakavat omilla some-tileillään tapahtuman mainoksia esimerkiksi vip-lippuja vastaan. Yhdessä koulussa saattaa olla 10 ”promoottoria”.

Ilmaista markkinointia on tehty myös jakamalla lukiolaisten keskusteluryhmissä linkkejä tapahtumiin sekä lähettämällä oppilaille Wilma-viestejä.

”Jos olisin 30-vuotias, olisi varmasti ollut vaikeampaa lähteä tekemään tätä. Siitä on suurta hyötyä, että meillä on vielä kavereita lukioissa”, Hiltunen sanoo.

Apua on hänen mukaansa ollut myös siitä, että koronapandemian jälkimainingeissa tapahtuma-alalle on tullut tilaa uusille toimijoille.

Hiltunen uskoo, että lukiolaisille suunnatuille tapahtumille riittää kysyntää nyt erityisesti siksi, että nuoret haluavat juhliessaan kokea olonsa turvalliseksi.

Tapahtumien kohderyhmä on yleensä 18–20-vuotiaat, mutta esimerkiksi kesällä Helsingin Kattilahallissa järjestetyssä tapahtumassa anniskelualue oli rajattu erikseen, ja ikäraja oli K16.

”Moni nuori lähtee ehkä mieluummin juhlimaan oman ikäisten kanssa kuin yleiseen baariin, jossa saattaa perjantai-iltana olla laidasta laitaan porukkaa”, Hiltunen sanoo.

Lukionightsin tapahtumissa on hänen mukaansa nähty riehakasta juhlimista ja alkoholinkäyttöön liittyviä ylilyöntejäkin, mutta pääosin tapahtumat ovat sujuneet hyvin, ja suuremmilta järjestyshäiriöiltä on vältytty.

Yrittämisestä on tullut toimitusjohtajana toimivalle Hiltuselle kokopäivätyö, ja tiimiin kuuluu nykyään 6–7 muutakin nuorta työntekijää.

”Aluksi tämä oli pelkkä vitsi, mutta on hienoa nähdä, että nuoretkin voivat Suomessa menestyä yrittäjinä.”