- 📅 2025-09-11T09:09:11.785Z
- 👁️ 46 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Seinäjoen Ideaparkin ulkoalueilla on rekisterikilpiin perustuva tunnistusjärjestelmä, joka laskee saapumis- ja lähtöajan perusteella, kauanko ajoneuvo on ollut pihassa.
Järjestelmä kertoo myös sen, miltä paikkakunnalta ajoneuvo on.
Ideaparkin toimitusjohtaja Petri Hälin mukaan kauppakeskuksessa seurataan asiakasvirtoja tarkasti erilaisten kameroiden avulla.
Kauppakeskuksen ovilla asiakastietoja kerätään lämpökameroin. Kamera tunnistaa, onko kyseessä nainen vai mies ja arvioi asiakkaan iän viiden vuoden tarkkuudella. Kamera tunnistaa, milloin henkilö saapuu ja poistuu rakennuksesta, jolloin kauppakeskuksessa vietetty aika saadaan tarkasti selville.
– Keskimääräinen asiakas viettää meillä aikaa 3 tuntia ja 25 minuuttia.
Tavallinen asiakas on 35–42-vuotias aikuinen, jolla on 1,8 lasta.
Kovimmat kauppapäivät ovat perjantai, lauantai ja sunnuntai. Lauantaisin Ideaparkissa käy Hälin mukaan noin 20 000 asiakasta, kesälauantaisin viitisentuhatta enemmän.
– Tämä kaikki on arvokasta tietoa meille. Tiedämme myös sen, että emme tavoita asiakkaita Keski-Pohjanmaalta. Hehän suuntaavat tunnetusti Ylivieskan Kärkkäiselle. Uskon, että Kärkkäisen tulo tänne muuttaa asiaa.
Ilmaistapahtumat osa brändityötä
Ideaparkin kasvutavoitteet ovat kovat. Viime vuonna kauppakeskuksessa kävi 5,1 miljoonaa asiakasta ja kokonaismyynti oli 228 miljoonaa euroa.
Häli uskoo, että Kärkkäisen tulo nostaa vuotuista kävijämäärää miljoonalla.
Asiakkaiden tavoittamiseksi tehdään hartiavoimin töitä. Yksi Ideaparkin brändityön kulmakivistä on lukuisat eri kokoiset ilmaistapahtumat ympäri vuoden.
Ideapark käyttää kymmeniä, ellei satoja tuhansia euroja asiakkaiden houkutteluun. Pelkästään drifting-tapahtuman järjestäminen artisteineen maksaa 50 000 – 100 000 euroa.Kuva: Tomi Kosonen
Kauppakeskuksen suurin ja kallein ilmaistapahtuma, driftingin SM-osakilpailu, maksaa Ideaparkille 50 000 – 100 000 euroa.
Hälin mukaan satsaus kannattaa, sillä tapahtuma nostaa kauppakeskuksen kävijämäärää 10 000 – 15 000 hengellä.
– Drifting on tapahtumana meille oivallinen, sillä ajopäivän aikana on muutama tunnin tai parin tauko. Silloin yleisö siirtyy viettämään aikaa kauppakeskuksen liikkeisiin ja ravintoloihin, Häli havainnollistaa.
Hälin mukaan tapahtumilla on riskinsä, mutta ne kannattaa ottaa.
– Riskiämme pienentää se, että monet ulkoilmatapahtumat, kuten keikat, on helppo siirtää tarvittaessa sisälle. Tilaa on.
Tähtäimessä matkailijoiden tavoittaminen
Menneen kesän aikana Ideaparkissa on vietetty muun muassa juhannustansseja, lastendiskoa ja kauneustapahtumaa sekä venetsialaisia kotimaisin artistein.
Häli sanoo suoraan, että haluaa Ideaparkin olevan kauppakeskuksen sijaan viihdekeskus.
– Jossain määrin voi ajatella, että sirkushuveilla ihmiset houkutellaan tänne. Saamme tunnettavuutta, kävijöitä ja myyntiä. Fiilistä ei voi ostaa verkkokaupasta.
Häli haluaa kauppakeskuksen tavoittavan tulevaisuudessa entistä enemmän matkailijoita.
– Pyrimme hyötymään kaupungin tapahtumista. Meillä on kaupunkijuna, joka liikennöi keskustan ja Ideaparkin välillä kesäisin.
Lisäksi esimerkiksi Provinssin ja Vauhtiajojen aikaan Ideapark kuljettaa festarivieraita ilmaisella bussilla tapahtuma-alueelta kauppakeskukseen.
Seinäjoen Ideaparkissa on tällä hetkellä 113 myymälää. Arkistokuva.Kuva: Jaakko Elenius
Häli ei ainakaan tunnusta, että Ideapark kilpailisi Keskisen kyläkaupan kanssa Etelä-Pohjanmaan herruudesta.
– Keskinen on vielä enemmän matkailukohde, jos mietitään vaikka karavaanareita. Enemmänkin toivoisin yhteistyötä siten, että meillä kävijät poikkeaisivat Keskisellä ja toisin päin.
Useita rakennushankkeita tulossa
Ideapark laajentaa parhaillaan, ja Kärkkäisen on määrä muuttaa 15 000 neliön myymälätilaan keväällä 2026.
Sen jälkeen on tarkoitus käynnistää rakennustyöt kauppakeskuksen Ilmajoen-päädyssä olevalla peltotontilla, jonne rakentuu erillinen laajennusosa 3–4 toimijalle.
– Tontille tulee joko yksittäinen iso noin 10 000 neliön rakennus tai pienempiä kokonaisuuksia. Osa vuokralaisista on jo valmiina.
– Seinäjoen Ideapark on Suomen seitsemänneksi suurin kauppakeskus. Kärkkäisen avaaminen nostaa sijoitusta, toimitusjohtaja Petri Häli uskoo.Kuva: Jaakko Elenius
Nyt rakentuvan Kärkkäisen päätyyn on lisäksi suunnitteilla 8-kerroksinen hotelli sekä senioriasuntoja kuuteen kerrokseen.
– Näiden rakentamisaikataulu ei ole vielä tiedossa, sillä Venäjän hyökkäyssota ja kustannusten nousu aiheuttaa epävarmuuksia, Häli sanoo.
Hotelli rakennetaan nykyisen D-oven viereen kiinni jo olemassa olevaan rakennukseen. Hotellin yläkerrokseen tulee ravintola. Lisäksi rakennukseen saatetaan sijoittaa toimistotiloja.
Laajennusosa rakentuu kovaa vauhtia kauppakeskuksen D-oven päätyyn. Kuva: Jaakko Elenius
Hälin mukaan hotellitoimija on jo tiedossa, mutta hän ei vielä voi kertoa, mikä se on.
– Pyrimme uusiutumaan koko ajan, jotta keskus pysyy kiinnostavana.