hs.fi - 2000003839655 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2023-12-25T18:39:47.291Z
- 👁️ 182 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Merita-pankin toimitusjohtaja Pertti Voutilainen haikaili tiistai-illan tv-uutisissa tilannetta, jossa pankilla olisi vain hyviä asiakkaita ja jossa sosiaalitoimi hoitaisi köyhien kaikki raha-asiat.
Eikö tällainen tilanne olisi helposti hoidettavissa eli eikö pankilla kuten kapakallakin ole oikeus valita asiakkaansa, toimitusjohtaja Pertti Voutilai nen?
Kai sellainen oikeus periaatteessa on. Mikään viranomaismääräys ei pakota hyväksymään kaikkia asiakkaita, mutta alalla on sellainen traditio, ettei kenellekään näytetä ovea. Eri asia on sitten se, että pankin on pyrittävä tekemään jokaisesta asiakassuhteesta kannattava.
Millainen on Meritan mittakaavassa tarpeeksi hyvä pankkiasiakas?
Ei meillä ole tarpeeksi hyviä tai huonoja asiakkaita eikä mitään markkarajoja voida asettaa. Asiakaskannattavuus on aika monimutkainen kokonaisuus, johon vaikuttaa muun muassa se, millä menetelmällä asiakas pankkiasiansa hoitaa.
Epäröitte tv:ssä köyhien opiskelijoiden luokittelemista huonoiksi asiakkaiksi, koska he valmistuttuaan voivat kehkeytyä hyviksi asiakkaiksi. Pitäisikö sosiaalitoimen siis hoitaa myös opiskelijoiden raha-asiat kunnes he ovat saaneet pysyvän työn ja Meritan riittävinä pitämät tulot?
En ole luokitellut mitään asiakasryhmää huonoksi enkä ole ehdottanut, että sosiaalitoimi hoitaisi asiakkaiden raha-asioita. Eri asia on se, kuka asiat hoitaa, jos asiakas ei itse siihen pysty. Opiskelijoiden suhteen meidän on omaksuttava eräänlainen elinkaariajattelu. Normaali opiskelija ja sanotaanko tavallinen eläkeläinen ennen kaikkea ovat meille hyvin tervetulleita ja kannattaviakin asiakkaita.
Merita ei enää maksa käyttelytileillä oleville rahoille minkäänlaista korkoa. Kuitenkin pienikin tällaiselle tilille talletettu summa tuottaa pankille korkotuottoa, pienasiakkaiden palvelua pankeissa on voimakkaasti leikattu ja lähes kaikista palveluista peritään erillinen maksu. Millä perusteella tällaiset asiakkaat voivat olla huonoja?
Ei meillä ole huonoja asiakkaita lainkaan. Monista asiakkaista sen sijaan ei ole pankin varainhankinnan kannalta suurta hyötyä, koska he nostavat rahat tililtä samana päivänä, kun ne sinne jostakin tulevat. Palvelumaksuilla pyritään oikeudenmukaiseen kustannusten jakoon. Valitettavasti ne eivät vieläkään kata meidän hyvien ja taitavien toimihenkilöidemme aiheuttamia kustannuksia.
Paljonko Meritalla on kaikkiaan asiakkaita ja kuinka suuri osa heistä voidaan luokitella huonoiksi?
Meillä on kolmisen miljoonaa asiakasta, joista noin puolet käyttää pankin palveluja säännöllisesti. Yksikään heistä ei ole huono asiakas, sitä sanaa en suostu käyttämään.
Leonia kääntää selkänsä tuhansille tavallisille pienasiakkaille lopettamalla heidän palvelemisensa posteissa. Te heittäisitte huonot asiakkaat sosiaali toimen hoidettaviksi. Miksi Suomen pankkisektori kulkee etunenässä ihmisten luokittelemisessa A- ja B-kansalaisiin?
Emme me ole heittämässä ketään mihinkään kastiin emmekä ulos. Mutta kyllä kai yhteiskunta on kehittymässä siihen suuntaan, että meillä on A- ja B-kansalaisia. Jos unohtaa optiomiljonäärit, joka on marginaalinen asia, eivätköhän syyt ole pitkään jatkuneessa, korkeassa työttömyydessä, valitettavasti.
Ison pankin johtaja tuskin esittää tv:n pääuutislähetyksessä täydellisiä irtoajatuksia. Kuinka pitkälle asiakkaiden luokittelua on Meritassa valmistelt u ja koska tämä operaatio aiotaan toteuttaa?
Tämä on periaatteellista keskustelua, jolle sinänsä on tarve. Ei meillä ole mitään pitkiä listoja epätoivotuista asiakkaista.
Muutamia vuosia sitten Suomen pankit kituuttivat henkitoreissaan yhteiskunnan tuen varassa. Nyt ne ovat sulkemassa oviaan osalta aiempia hyväntekijöitä än ja korskeasti profiloitumassa vain varakkaita palveleviksi yrityksiksi. Eikö tässä ole mielestänne mitään ristiriitaa?
Tästä meidän on helppo vetäytyä. Kyllähän Merita sai pääomatukea, mutta se on rahalla takaisin maksettu. Maksamatta on yksinomaan säästöpankkiryhmän saama tuki. Emmekä me ole korskeasti profiloitumassa varakkaiden pankiksi. Meidän olemassaolomme perustuu siihen, että meidän on jatkossakin oltava kaikkien suomalaisten pankki.
Eikö ollut aika rohkeata esittää tällainen idea? Ettekö pelkää, että sen takaa paistava ajattelu karkottaa pankista myös hyvinä pitämiänne asiakkaita?
Ei tämä keskustelun tarve ollut lähtöisin meistä vaan yhteiskunnasta muutenkin. Ja minä käytin puheenvuoroni Suomen Pankkiyhdistyksen puheenjohtajana, en Meritan toimitusjohtajana. Tällaiset ajatukset ovat yhteisiä muillekin pankeille.
JYRI RAIVIO