hs.fi - 2000010092608 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2024-01-27T10:44:41.545Z
- 👁️ 174 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Lahti
Jo tuulikaapissa vastaan tulee rekeittäin vaatteita. Henkareissa roikkuu 8 euron aletakkeja ja 3 euron alepaitoja. Pyjamasetti lapselle maksaa normaalihinnallakin 10 euroa ja Ugg-merkkisiä kenkiä jäljittelevät ”nahkaiset” ruskeat töppöset 15,70 euroa.
Ruotsalaista Lager 157 -vaateketjua on tituleerattu muun muassa muotikaupan Ikeaksi. Lager tarkoittaa suomeksi varastoa ja se kuvaakin myymälää hyvin. Kauppa ei ole viihtyisä vaan enemmänkin harmaa ja kolkko. Ylimääräisiä koristeluja ei ole.
Paikassa on halvan kaupan tuntua. Siellä täällä lattialla lojuu irronneita hintalappuja. Osaan vaatteista ei ole merkitty hintoja euroina.
Satunnaisena torstaina kaupassa ei ole suurta ruuhkaa. Suurin osa asiakkaista on nuoria. Onko Lager 157 suosittu nuorten keskuudessa?
”On”, vastaavat Noora Hietala ja Kiira Linna yhdessä.
”Mäntsälästä täällä käyvät ne, jotka saavat kyydin”, Hietala sanoo.
16-vuotiaat ystävykset ovat tulleet ostoksille Mäntsälästä Linnan äidin kyydillä. Linna osti kaupasta 23 eurolla collegepaidan ja alushousuja. Hietala osti 49,30 eurolla trumpettihousut, hupparin, pitkähihaisen ja kaksi toppia.
Hinnat ovat jopa puolet halvempia kuin ruotsalaisketju H&M:ässä.
Halpa hinta on tärkeä syy sille, miksi he ovat tulleet ostoksille juuri Lager 157:ään.
”Epäilen, että uutena saa mistään tällä hinnalla vaatteita”, Linna sanoo.
”Ehkä New Yorkerista”, Hietala täydentää.
New Yorker on nuorille suunnattu, saksalainen halpavaateketju.
Linna kertoo ostavansa joskus vaatteita myös nettikirpputoreilta. Niiltä on kuitenkin hankala löytää simppeleitä perusvaatteita. Juuri sellaisia saa Lager 157:stä. Nytkin kaksikon ostamat vaatteet ovat mustia, valkoisia ja harmaita.
Lager 157 on lahtelaisten Matilda Nissisen, 15, ja Ida Auvisen, 16, suosikkikauppoja.
”Tulimme vain katselemaan, löytyisikö jotain kivoja vaatteita”, Auvinen sanoo.
Molemmat pitävät niin sanotusta Stockholm style -pukeutumistrendistä eli suomeksi Tukholma-tyylistä. Tyyliin kuuluu tyylikkyys ja rentous sekä klassiset värit.
Lager 157 onkin täynnä tyyliin sopivaa estetiikkaa: mustia, valkoisia ja harmaita vaatteita. Siellä täällä näkyy muutama tummansininen ja beigen värinen vaate.
Tiktokista näkee, mitkä vaatteet ovat muodissa. Osviittaa antaa myös se, mitä koulukavereilla on päällä.
Nissinen ja Auvinen vaikuttavat kaksikolta, joka on hyvin kartalla siitä, mitä vaatteita nuoret juuri nyt Lager 157:sta hakevat. Voisivatko he ottaa meidät mukaan kierrokselleen?
Hetkeäkään epäröimättä ystävykset vastaavat myöntävästi.
Ensimmäisenä tarkempaan tarkasteluun päätyvät Ugg-kopiot. Koska kummankaan kokoa ei löydy, on kenkiä turha edes alkaa sovitella.
”Täällä on yleensä aika huonosti kokoja”, Nissinen sanoo.
Sama toistuu pyjamahousujen luona. Auvinen käy kärsivällisesti jokaisten kasassa olevien siniruudullisten housujen kokolaput läpi, mutta oikeaa kokoa ei löydy.
Toisena kotihousuvaihtoehtona Auvinen puntaroi beigejä collegehousuja. Omaa kokoa ei löydy niistäkään.
”Lagerin pitäisi tehdä enemmän XS- ja S-kokoja”, Nissinen sanoo.
Vaatteiden virta tuntuu loputtomalta. Kenties juuri yhteneväinen värimaailma luo vaikutelman siitä, että jokainen vaate näyttää aivan samalta.
Nissinen ja Auvinen käyvät läpi huppareita, neulepaitoja, v-kaula-aukkoisia paitoja, toppeja, satiinipaitoja, satiinihousuja, matalavyötäröisiä farkkuja, urheilulegginssejä, urheilutoppeja ja juoksutakkeja.
Aina silloin tällöin mukaan tarttuu vaate. Kun saavumme sovituskopeille, Nissinen ei enää osaa sanoa, kuinka montaa vaatetta hän aikoo oikeastaan sovittaa.
Vaikka kauppa on valtavan suuri, sovituskoppeja on vain kuusi – tai oikeastaan viisi, sillä yhdestä puuttuu verho.
”Toi väri on ihana”, Auvinen kommentoi ystävälleen.
Pian kopista kuuluu myös Nissisen kehu: ”Siis noi istuu sulle ihan täydellisesti.”
Kun sovitushetki on ohi, ystävykset jättävät osan vaatteista sovituskopin viereiseen rekkiin. Molemmat ostavat lopulta vain yhdet housut.
Ostettujen tavaroiden määrä ei kummankaan mielestä ole shoppailun tärkein osio.
”Siitä tulee kiva fiilis, kun voi tutkia uusia tavaroita”, Auvinen sanoo.
”Ja vain olla yhdessä”, Nissinen täydentää.
Mutta mitä mieltä he ovat kaupan eettisyydestä? Halpavaateketjuja ja pikamuotia kun on kritisoitu huonoista työolosuhteista ja suuresta hiilijalanjäljestä.
Nissinen ja Auvinen miettivät vastuullisuutta. Lager 157:ssa kuitenkin houkuttelee halpa hinta. Lisäksi ystävykset kertovat ostavansa vaatteita tarpeeseen ja myös nettikirpputoreilta.
”Mutta se on kuitenkin sellaista aarteenmetsästystä”, Nissinen sanoo.
Lahdessa ei kummankaan mielestä ole kivoja kirpputoreja.
On aika poistua kassan kautta kohti seuraavaa kohdetta, tarkemmin sanottuna Prisman meikkiosastoa.
Lager 157:n vaatteiden halvan hinnan salaisuus on suunnittelun tehokkuus, vaatteiden tuottaminen kysynnän perusteella sekä tuotanto- ja jakeluketjun optimoiminen. Lisäksi ketju ei maksa mainostilasta internetissä ja käyttää paikallisia Gällstadlaisia malleja.
Tämä selviää yrityksen vastuullisuuslausumasta.
Vastuullisuuden osalta lausumassa kerrotaan, että ketju pyrkii tuotannossaan ”sosiaaliseen kestävyyteen ja ympäristötietoisuuteen”. Lisäksi lausumassa kerrotaan Lager 157:n edustavan kestävää suunnittelua, sillä vaatteet ovat niin sanottuja perusvaatteita eikä esimerkiksi ohikiitävien trendien mukaisia.
Lahdessa Lager 157:n asiakkaat eivät halua keskustella eettisyydestä syvällisesti.
Eräs lastensa kanssa Mäntsälästä ostoksille tullut äiti vaivaantuu silminnähden, kun häneltä kysyy asiasta. Nainen ei halua antaa haastattelua nimellään, mutta kertoo kyllä yleensä suosivan laadukkaita merkkejä ja pyrkivänsä eettisyyteen.
”Tulimme tänne, koska lapsi pyysi. Ja ovathan hinnat halvat”, hän sanoo.
9-vuotiaalla lapsella on sylissään Ugg-kenkien kopiot ja pyjamahousut. Sinivalkoraidalliset housut tulevat arkikäyttöön. Pyjamahousuja käytetään nykyään myös koulussa, lapsi selventää.
Lue lisää: Muotikaupan Ikeaksi kutsuttu vaateketju Lager 157 avaa Suomeen jättiliikkeen, koronakriisistä huolimatta tavoitteena on kasvu