aamulehti.fi - 2000010120842 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2024-01-17T23:53:17.269Z
- 👁️ 174 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Aamulehti
Raitiotie on hidastanut muiden kulkijoiden liikkumista Tampereella risteyksissä.
Rieväkadulla Kalevan Prisman lähellä jalankulkijoille palavat punaiset valot todella pitkään. Odotusaika suojatien edessä on jopa niin pitkä, että se on edistänyt sosiaalisuutta: tamperelaiset jalankulkijat ovat alkaneet keskustella keskenään, aiheena pitkät punaiset valot.
Ovatko Rieväkadulla sijaitsevat kevyen liikenteen kulkijoiden valot Tampereen hitaimmat liikennevalot, Tampereen kaupungin projektipäällikkö Mika Kulmala?
”Ei se mitenkään poikkeuksellinen paikka ole, mutta vaiheita siinä on tietysti aika paljon. Ratikka varaa oman aikansa.”
Vaihe tarkoittaa sitä, milloin tietty opastinryhmä pääsee vihreillä eteenpäin.
”Ensin pääsevät esimerkiksi suoraan autolla ajavat, sitten raitiotien ylittävät jalankulkijat, sitten Hervannasta Kalevanrinteen suuntaan autoilevat, sitten Kalevanrinteen suunnasta sekä oikealle että vasemmalle kääntyvät autoilijat Hervantaan menevät autoilijat. Ratikat aina katkaisevat tämän vaihejaon. Vaiheita voi olla kuusikin.”
Liikenneturvallisuussyistä vaiheiden välille on määritelty suoja-aika ja vaihtumisaika, jotta edelliset pääsevät liittymästä pois ennen seuraavien tuloa.
Mitä enemmän vaihtumisaikoja, sitä vähemmän liittymässä on välityskykyä.
Ajoneuvoryhmien välillä suoja-aika tai vaihtumisaika on noin viisi sekuntia, mutta suojatiellä kymmenenkin sekuntia. ”Jos astuu suojatielle vihreän viimeisellä sekunnilla, pitää varmistaa, että suojatie ehtii tyhjentyä, ennen kuin autoille tulee vihreä”, Kulmala sanoo.
Koska ratikat kulkevat ruuhka-aikoina kuuden minuutin välein, ratikat katkaisevat vihreiden valojen kierron usein. Kun ratikka kulkee, osa liikenneryhmistä odottelee.
Kulmala sanoo, että ratikka on suosittu liikenneväline, koska sen liikennöinti on sujuvaa. ”Jos se pysähtyisi joka liikennevaloissa, se ei varmaan olisi niin suosittu kuin nyt.”
Rieväkadun risteyksen, kuten muidenkin ratikkaliittymien hitaudesta, on tullut Tampereen kaupungille palautetta. ”Yritetään sujuvoittaa edelleen”, sanoo Kulmala.
Palautetta on tullut myös viereisen Sammonkadun ja Rieväkadun liittymän hitaudesta. Tämän liittymän valojen ohjauslaitteissa on ollut teknisiä ongelmia.
”Ohjaus ei ole toiminut, kuten olisi pitänyt. Laitetoimittaja kävi viime viikolla tutkimassa asiaa. Ratikan tullessa ohjausjärjestelmä on välillä pysäyttänyt sellaistenkin ryhmien vihreät, joita sen ei olisi tarvinnut pysäyttää.”
Kaikkein pisimmät odotusajat Tampereella saattavat kuitenkin olla Sammonaukion suuressa risteyksessä, suunnilleen ravintola La Famiglian ja Sampolan välissä.
”Sammonaukiolla odotusajat ajoneuvoryhmille ovat pidempiä kuin jalankulkijoille. Odottaessa on saattanut mennä pahimmillaan 350 sekuntia, jos ratikoita tulee perä perää eri suunnista.”
Tämä aika tarkoittaa liki kuutta minuuttia.
Kulmalan mukaan ennen ratikkaa Tampereella ei ollut missään yli 120 sekunnin odotusaikoja.
Kenen aika on liikenteessä kalleinta eli ketkä pääsevät liikenteessä nopeimmin läpi, jalankulkijat vai autoilijat? Miksi?
”Perusperiaate on, että hälytysajossa olevat ajoneuvot pääsevät aina jopa ratikan ohi. Sitten pääsevät ratikat, sitten bussit, ja jos ollaan pyöräilyn pääreitillä, sitten pyörät, ja jos ollaan keskustassa, sitten jalankulku. Sen jälkeen tulee ajoneuvoliikenne. Valo-ohjaus suosii pääsuuntien liikennettä, on se sitten jalankulkua, pyöräilyä tai ajoneuvoliikennettä.”