hs.fi - 2000010075466 - Maksumuuri poistettu

📅 2024-01-16T14:21:05.117Z
👁️ 176 katselukertaa
🔓 Julkinen


Talven keskellä mieli halajaa kylmästä lämpimään – tai edes pienelle viikonloppulomalle.

Mutta kummalla kortilla ulkomailla kannattaa oikeasti maksaa, pankki- vai luottokortilla?

Molemmat ovat maailmanlaajuisesti toimivia maksuvälineitä, joten kumpaa tahansa voi käyttää matkustellessa, sanoo OP-ryhmän korteista vastaava johtaja Teemu Korte.

Mutta erojakin on.

Erityisesti yhteen asiaan kannattaa kiinnittää huomiota ulkomailla. Eteen saattaa tulla tilanne, jossa esimerkiksi korttimaksupäätteellä saa itse valita, millä valuutalla maksaa. Kortteen mukaan tapa yleistyy koko ajan, ja on yleisempää silloin, kun ei olla euroalueella.

”En tunnista tapauksia, että euroalueella tarjottaisiin jotain toista valuuttaa maksupäätteellä euron ohella, mutta varmaksi en uskalla sanoa.”

Mikä valuutta siis kannattaisi valita?

”Meidän suosituksemme on, että valitaan aina paikallinen valuutta”, Korte sanoo.

Syy on se, että esimerkiksi Visa- ja Mastercard-korttien kohdalla käytetään niiden omia tukkuvaluuttakursseja, joissa kustannukset ovat Kortteen mukaan maltilliset ja kurssitaso järkevällä tasolla.

Jos taas valitsisi euron ei-euroalueella, kauppias ja kauppiaan palvelutoimittaja itse määrittävät valuuttakurssin tapahtumaan. Kauppias saattaa Kortteen mukaan samalla pyrkiä lisäansioihin.

”Pääsääntöisesti kurssit ovat olleet kalliimpia kuin esimerkiksi Visan tai Mastercardin omat.”

Kortteen mukaan on vaikea arvioida, paljonko käytännössä säästää valitsemalla paikallisen valuutan, mutta ”pääsääntöisesti se on edullisempaa”.

Yhdessä asiassa debit-puoli kuitenkin nokittaa ja credit-puolen matkakumppanina: käteisnostoissa euroalueella.

”Siinä on ero. Kun debit-kortilla tekee käteisnostona euroja euroalueella, se on kulujen osalta edullisempaa kuin credit-puolella”, Korte sanoo.

Jos maksamista ajatellaan puhtaasti matkustamisen kannalta, Korte liputtaa luottokortin puolesta. Siihen on selvä syy.

”Luottokortti on järkevin tapa maksaa aina, kun tarkoituksena on maksaa matkusteluun liittyviä maksuja, sillä luottokortissa on erittäin vahva laista tuleva kuluttajansuoja.”

Kuvitellaan esimerkiksi tilanne, jossa asiakas on ostanut matkatoimistolta matkan. Yhtiö meneekin konkurssiin, eikä pysty toimittamaan luvattua palvelua, esimerkiksi pakettilomaa etelän auringossa.

”Näitähän on valitettavasti viime vuosina sattunut useita.”

Matkan peruuntuminen ja huoli rahoista vetää mielen matalaksi: saako omiaan koskaan takaisin?

Ensin on oltava yhteydessä palveluntarjoajaan, tässä tapauksessa matkatoimistoon. Jos rahat uhkaavat jäädä saamatta, kannattaa olla seuraavaksi yhteydessä kortin myöntäneeseen pankkiin.

Mikäli matka on maksettu luottokortilla, asia on yksinkertainen: kortin myöntäjä korvaa asiakkaalle matkan peruuntumisesta aiheutuneen tappion.

Jos taas matka on maksettu debit-kortilla, asia on hankalampi. Korvausta voi hakea kortin myöntäjältä, mutta kortin myöntäjä ei ole vastuussa. Pankki voi ryhtyä selvittämään, onko korvauksia mahdollista saada esimerkiksi Visalta tai Mastercardilta, mutta prosessi on hidas.

”Aina kuin ostetaan tulevaisuuteen sijoittuvia palveluita, luottokortti antaa asiakkaalle vahvan turvan”, Korte muistuttaa.

Asia on hyvä pitää mielessä, kun suunnittelee lomamatkaa. Luottokortilla on viisasta maksaa etukäteen niin majoitukset, matkat, autonvuokraukset kuin vaikkapa tapahtumaliput.

Sama pätee yleisemmin niin sanottuun etäostamiseen eli verkossa tapahtuviin ostoksiin. Jos ostettu palvelu tai tuote ei saavu koskaan perille, luottokorttimaksaja voi olla turvallisin mielin.

”Ensin kannattaa ottaa tietenkin yhteys kauppiaaseen, mutta jos se ei tuota tulosta, sitten kortin myöntäjä korvaa ostoksen.”

Pankit tarjoavat luottokortteihin myös erilaisia lisäturvia. Niistä kannattaa ottaa selvää jo korttia hakiessa tai viimeistään ennen matkalle lähtöä.

Luottokortin etuna on sekin, että matkan tai majoituksen varaaminen ei usein edes onnistu ilman luottokorttia.

”Esimerkiksi hotellit ja autovuokraamot käytännössä aina saattavat edellyttää kategorisesti maksun luottokortilla.”

Lopuksi Korte muistuttaa vielä korttimaksamiseen liittyvistä turvarajoista.

”Vaikka kuluttajan vastuu on varsin rajallinen, kun korttia käyttää huolellisesti, niin aina on hyvä asettaa omaan profiiliin sopivat turvarajat niin maksupääte-, verkkokauppa- kuin automaattikäytön osalta. Näitä on sitten helppo muuttaa esimerkiksi mobiilipankissa, jos tulee suurempia käyttötarpeita.”