hs.fi - 2000010049765 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2023-12-30T08:35:46.200Z
- 👁️ 175 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Tätä juttua ei kannata lukea, jos sinulla on Tesla.
Jatka, jos et ole ikinä istunutkaan Teslassa.
Kaltaisiasi on paljon. Maan henkilöautokannassa on noin 2,7 miljoonaa autoa, joista Tesloja oli syyskuun lopussa vajaat 19 000.
Tesla on merkki muiden joukossa, mutta siihen liittyy valtavasti tunteita puolesta ja vastaan. Nyt yksi sen malleista on hilkulla nousta maan suosituimmaksi uudeksi autoksi.
Tarina alkaa maaliskuusta 2019. Amerikkalaisen Teslan eksentrinen johtaja Elon Musk paljasti tiedotusvälineille ”malli Y:n”. Se oli autonvalmistajan neljäs laaja julkaisu, kun sivuutetaan urheiluauto Roadster.
Itsevarma Musk uskoi, että keskikokoiselle sähkökatumaasturille on kysyntää. Salamavalojen räiskymistä seurasi pessimismi.
”Uskomme, että tilaisuus oli enemmänkin pääoman kasvatusyritys ja brändäysharjoitus. Emme näe, että uusi Model Y kasvattaisi kysyntää tai kiinnostusta Teslan brändiä kohtaan”, arvioi investointipankki TD Coven rahoitusalan epäilyjä koostaneelle CNBC-kanavalle.
Markkinoilla epäiltiin, että lupauksia viskova Musk ei saa tuotantoputkea kuntoon. Edeltävän auton eli Model 3:n rakentaminen oli vaikeaa. Teslan osake putosi viisi prosenttia.
Sitten. Model Y:stä tuli maailman suosituin sähköauto. Alaa seuraava Inside EV:s -sivusto laskee, että autoa myytiin viime vuonna noin 747 000 kappaletta.
Vuodenvaihteen jälkeen selviää, riistääkö se Suomessa kruunun Toyota Corollalta suosituimpana uutena autona. Tuolloin titteliä hallitsisi ensi kertaa täyssähköauto.
HS koeajoi auton kaksi vuotta sitten. Palataan rattiin nyt, kun auto on ajankohtaisempi kuin koskaan.
NOmen est omen. Vantaalla on tie nimeltä Vetokuja, jossa on Teslan liike.
Vedossa on tahatonta ironiaa, sillä liikkeen korjaamoon hinataan rikkinäisiä Tesloja. Kuja tulee tutuksi, jos sattuu saamaan sunnuntaiyksilön.
Teslat ovat linjastolta tulevia tehdastuotteita, vaikka auto nauttii yhä jonkinlaista puoliluksuksen mainetta. Saksassa sijaitseva tehdas syytää jonossa ulos Y-mallin autoja, kuten tämän HS:n testiin saaman näyttävän, hopeanharmaan yksilön.
Huitaisen luottokortin näköistä lätkää ovenpielessä, auto inahtaa ja valo vilahtaa. Ostajan kannattaa käyttää Teslan kännykkäsovellusta, joka tunnistaa lähestyvän kuljettajan ja avaa ovet.
Teslan osto on kuin ostaisi uuden puhelimen. Luurin kautta hoidetaan valtava määrä autoon liittyviä asioita.
Ummikko ihmettelee, missä on auton oven ripa. Sen käytön voit katsoa tämän jutun alussa olevalta videolta.
Model Y maksaa uutena noin 50 000 euroa, mutta äkillisiin hintamuutoksiin kannattaa varautua.
Auto on ajan hengen mukaisesti katumaasturi, pituutta noin 4,7 metriä. Kuperan kattolinjan ansiosta pitkät mahtuvat kyytiin.
Takatila on suuri, ja autossa on lääniä piilotella tavaroita sinne sun tänne. Konepellin alle mahtuu vaikka kaljakori.
Takapenkit kaataen saa taakse sängyn. HS esitteli autossa nukkumista tässä artikkelissa.
Polttomoottoriajalta Y:n rattiin hyppääminen voi olla kulttuurišokki: ratin takana ei ole mitään. Kuljettajaa palvelee kaikissa asioissa keskellä kojelautaa oleva iso kosketusnäyttö. Tämä Teslan trendi on siirtymässä muihin autoihin. Näyttö on markkinoiden parhaimmistoa ja reagoi kosketuksiin täsmällisesti.
Nopeus katsotaan tabletin vasemmasta yläkulmasta. Tämä vilkuilu tiestä näytölle voi kuulostaa dramaattiselta, mutta siihen tottuu äkkiä.
Valikot kannattaa käydä kotona ajan kanssa läpi. Sivupeilien säätöjä ei kannata opetella aamuneljältä lumisateessa ohitettuaan hirvivaroituksen.
Lähdetään. Ajovaihde aktivoituu naksauttamalla ratin oikeanpuoleista viikseä.
Edessä on vaikea keli kitkarenkailla, sillä itsenäisyyspäivän jälkeen tiet ovat pääkaupunkiseudulla jäässä.
Model Y:n halvin malli on takavetoinen. Varomattomalla poljennalla löytää itsensä sivuluisun jälkeen ojasta, jos rattiin siirtyy talvella verkkaisesta etuvetoisesta polttomoottoriautosta. Testiauto on pitkän toimintamatkan neliveto, mutta sekin tarjoilee perää rinnalle jyrkissä kaarteissa.
Sähköautoissa koko auton teho on heti käytössä. Ajonvakautusjärjestelmä ja kaiken maailman sensorit auttavat, mutta ne voi päihittää sekopäisellä kaahaamisella.
Model Y:hyn kannattaa totutella ”chill”-asetuksella, joka rauhoittaa kiihdytyksiä. Ratin tuntuma on herkkä. Tämä on syytä pitää mielessä, jos on tottunut bensa-autolla löysään ruorimaiseen pyörittelyyn.
SähköautoILU tuo mukanaan regeneroinnin eli energian talteenoton jarrutuksista. Polttomoottorikuskit, kuvitelkaa kova moottorijarrutus, kun nostatte jalan kaasulta. Tämä ”yhden polkimen ajo” tuottaa samalla lisäkilometrejä akkuun.
Valitettavasti uusien Y-mallien regenerointia ei voi säätää. Valikosta voi ainoastaan muuttaa, miten auto käyttäytyy lähestyessään täyttä pysähtymistä.
Yhden polkimen ajoon tottuu. Jos siitä ei jostain syystä tykkää, kilpailijoilta löytyy autoja, jotka saa rullaamaan kuin vaihtaisi vaihteen vapaalle. Jarrua kannattaa polkea silloin tällöin välttääkseen toimettomien jarrulevyjen ruostumista.
Testipäivien aikana näen useita peräänajoja kehäteillä. Valitettavasti mukautuva vakionopeudensäädin tunkee liian lähelle edellä ajavaa.
Täysin käsittämätön on myös ominaisuus, että säätimen päällä ollessa ei voi hallita pyyhkijöitä. Kuiva lumi pöllähtelee tuulilasin ylitse, ja niistä harhaantunut auto huitoo sulkia vailla syytä. Tämä ominaisuus korjaantuu päivityksellä.
Sitä odotellessa pitää hyväksyä fakta, joka sopii jokaiseen patteriautoon pakkasella: asioita pitää kytkeä pois päältä.
Ajetaan Helsingin keskustaan.
Auton sensorit ilmoittavat mainiolla tavalla näytölle etäisyyksiä esteisiin. Valitettavasti ne säikähtävät suotta lumikasoja. Sitten kirpakat piippaukset säikyttelevät kuljettajaa autossa, joka muuten on yllättävän hiljainen.
Äänetön rauha päättyy lumi- ja jäätöyssyihin, mikä viimeistään valkenee muhkuraisella Pohjoisesplanadilla. Auton alusta on kova, kärry tärisee ja natisee.
Tesla siivosi äskettäin kivirekimäisiä piirteitä uudistuneesta Model 3 -mallistaan. Talousmedia Bloomberg uutisoi, että Model Y:n on remonttijonossa seuraavana.
Model 3:sta poistettiin uudistuksessa ratin viikset, joten suuntavilkut painetaan ratin vasemmasta reunasta. Kiistelty muutos voi odottaa myös Y:tä.
Tesla ei jostain syystä kerro akkujensa kokoa. Kilpailijat kertovat tämän tiedon auliisti. Tässä pitkän toimintamatkan versiossa akku on arviolta noin 75 kilowattituntia.
Joka tapauksessa autoille luvataan noin 450–530 kilometrin toimintamatkaa varustelutasosta riippuen. Tienvarsilatureista auto imee parhaimmillaan sähköä 250 kilowatilla.
Edellä mainitut ovat hyviä lukuja. Auto olisi hyvä matka-auto perheelle, jos se antaisi enemmän anteeksi jokaisessa töyssyssä.
Teslan kanssa ei tarvitse olla yksin. Verkosta ja sosiaalisen median ryhmistä löytyy valtavasti tietoa ja vertaistukea auton omistajille. Aina löytyy kuljettaja, joka on kokenut omituisimmankin yllätyksen.
Monessa uudessa autossa hankintapäätöksen voi vetää jäihin yksi ärsyttävä seikka, kuten surkea latausteho, epäkäytännölliset tilat, raivostuttavat näytöt tai posketon hinta.
Model Y:n etu on se, että siinä ei ole mitään äärimmäisen suurta heikkoutta. Se on hyvä kompromissi.
Se voi myös olla viimeinen kompromissi.
Teslan huhutusta halvasta pikkuautosta ei ole kuulunut uutisia, ja Elon Muskin huomio on nyt kiinnittynyt erikoisen Cybertruckin tuotannon kiihdyttämiseen. Yhtiö myös rakentaa Optimus-nimistä robottia.
Vaikka Model Y:n hankinta vaatii aivojen kääntämistä digiaikaan, on mahdollista, että se on viimeinen yhtiöstä tuleva normaali auto.
Oikaisu 29.12. kello 18.46: Tesla Model Y:n nopeus katsotaan tabletin vasemmasta yläkulmasta, ei oikeasta kuten jutussa aiemmin luki.