hs.fi - 2000009804986 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2023-09-19T09:08:35.178Z
- 👁️ 146 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Tämä on iso sähköauto. Se ei kuvista näy, mutta tajuan sen pysäköintihallissa.
Nappeja on kuin lentokoneessa, näytöt vilahtavat päälle ja varoitinjärjestelmä piippailee. Auto on valmis matkalle.
Harvaan autoon on ladattu niin paljon odotuksia kuin tähän vaikeasti nimettyyn Toyota bZ4X:ään. Suomalaisille se on kaverin paluu, sillä arvostamme japanilaisia autoja.
Toyota viivytteli sähköistymisessä. Yleisö piti sitä kypsytyksenä: sieltä tulisi täydellinen auto.
Sitten se tuli, viime talvea vasten, ja se oli kylmää kyytiä. Mediassa raadeltiin sen sähkötekniikka: lataus oli hidasta ja rajoitettua, toimintamatka surkea.
Kaveri kompuroi.
Nyt lähdetään bZ4X:llä seitsemän etapin matkalle ja selvitetään, miksi tähän automerkkiin liittyy niin isoja tunteita.
Hollolalaisen omakotitalon katoksessa oli ennen dieselauto. Nyt siinä on latauspiste ja musta bZ4X.
”Ostettiin ihan sokkona. Tällaista autoa ei ollut missään näytillä”, sanoo opettaja ja vihreä kunnanvaltuutettu Kristiina Vanhala-Selin.
Suomessa on karkeasti arvioiden tuhat bZ4X:ää. Yksi niistä on tässä. Se on perheen ensimmäinen sähköauto, eikä heillä ollut aiemmin suhdetta Toyotaan.
”Meille luvattiin melkein 500 kilometriä kantosäteeksi. Sitten todettiin, että hyvä kun 300 kilometriä talvella tulee. Me laskettiin, että meille tämä riittää.”
Perhe kulkee autolla usein Päijät-Hämeestä mökille Savoon. Lisäksi he siirtävät autolla venettä.
”Tämä kahlaa puolessa metrissä vettä, eli hyvin voi laskea veneen vesille. Ihan hyvin voi myöskin vetää perusrisut sun muut kärryllä.”
He ovat siis tyytyväisiä, mutta auton odotus sapetti. Siinä kesti vuosi. Välissä ehdittiin hankkia hybridiauto, mutta elämä Toyotan kanssa onkin pitkän tähtäimen suunnittelua.
”Toyota lupaa, että tällä akulla on miljoonan kilometrin ’takuu’.”
Lupaukseen liittyy koko homma juju, mutta palataan siihen.
Kaizen, kanban, jidoka...
Toyotan ymmärtämiseksi pitää tiedostaa heidän filosofiansa, Toyotan tie. Se on sarja teollisen toiminnan periaatteita, joita yhtiö on hionut vajaan sadan vuoden ajan.
Tie tai tapa kannustaa turhan tuotannon karsimiseen ja pitkäjänteiseen kehitykseen. Siinä ihanteessa autoja ei valmisteta liikaa eikä liian vähän. Sopivasti.
Sensei-viisaudet kuulostavat vähän liiankin hyvältä ollakseen totta, mutta tie ei ole pelkkää konsulttien horinaa. Esimerkiksi amerikkalaiset autotehtaat tuottivat 1970-luvulla kasapäin viallisia autoja, jotta päästiin määrällisiin tavoitteisiin.
Toyota väittää pysäyttävänsä tuotantolinjan matalalla kynnyksellä huomatessaan virheen ja fundeeraa syytä. Se yrittää ylläpitää määrän ja laadun tasapainoa.
Tämä mielenmaisema on hyvä pitää mielessä, kun matka jatkuu.
Palataan Hollolaan, jossa Vanhala-Selin perheineen kummastelee, että pihassa on hetken aikaa kaksi bZ4X:ää.
Toinen on HS:n testiauto. Tätä on haukuttu talvella, joten ajetaan sitä kesällä. Olosuhteet ovat idylliset: pilvinen päivä, lämpötila noin 18 astetta.
Alla on neliveto, jossa on tavallista isommat renkaat. Virallinen paperi lupaa 416 kilometrin kantamaa, mutta näyttö sinnikkäästi tarjoaa vain vajaat 300 kilometriä.
Moottoritiellä auto on vankka. Mukautuva vakionopeudensäädin ja pätevä kaistavahti tekevät sen, että huomaan ajavani ajatuksiini uppoutuneena.
Kuljettajaa tarkkaileva järjestelmä valittaa ärsyttävästi, jos katse harhailee. Se myös komentaa istumaan suorassa.
Ajan moottoritietä, maantietä, pikkutietä, soratietä. Kyttään maanisesti kulutuslukuja. Jos unohdetaan matematiikka ja automatiikka ja keskitytään symbioosiin kuljettajan ja ratin välillä, niin se on yllätys:
Auto on todella hyvä ajaa.
10 vuoden ja miljoonan kilometrin ”takuu”. Se vakuutti hollolalaiset.
Jos ollaan tarkkoja, akun tehdastakuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä. Siitä jatkaa akkuturva, jonka edellytyksenä on, että autoa huolletaan säännöllisesti.
Akussa on outo ratkaisu: BZ4X:n latauskertoja nopeilla julkisilla latureilla on rajoitettu. Sähköautoja tuntemattomalle: kuvittele, että bensa-autolla sinua kiellettäisiin tankkaamasta yli tietyn määrän päivässä.
Lisäksi autossa ei ole akun esilämmitystä. Pelkistäen auto ei osaa hieroa akkua niin, että se lämpenisi pakkasessa ennen laturille saapumista.
”Akku on aina kompromissi”, sanoo Diagnon operatiivinen johtaja Frans Malmari.
Yritys on erikoistunut korjauslaitteiden maahantuontiin ja autoalan teknisiin asiantuntijapalveluihin. Malmari vilkuilee bZ4X:ää Diagnon päämajalla Espoossa.
”Sinänsä akun lämmönhallintaa löytyy jokaisesta sähköautosta, ja erillinen esilämmitys lähinnä palvelee pikalatausta. Siinä [Toyota] saattaa olla oikeassa, että esilämmityksellä voi olla negatiivinen vaikutus akun ikään.”
Toisin sanoen: Sinulla on pakkasella hyytyvä laite. Nakkaat sen hetkeksi uuniin ennen lataamista. Uunin jälkeen se lataa nopeammin, mutta kuuma korventaminen kulutti kokonaiselinikää.
Pikavoitto vastaan pitkä ikä. Siitä tässä on kyse. BZ4X ei yritä olla nopein, se yrittää olla kestävin. Sieltä juontaa myös syy akun latausrajoituksiin.
”Käytännössä jokainen purku- ja lataussykli ikäännyttää jonkin verran akkua”, Malmari sanoo akuista yleisesti. Hän henkilökohtaisesti pitää esilämmitystä järkevänä ratkaisuna.
Joka tapauksessa sähköautoja markkinoidaan vaivattomilla ja nopeilla lataustavoilla.
”Kuluttajathan sitä haluavat. Toisin toimivaa autoa voi olla vaikea myydä.”
Toyota toimii toisin. Se lienee sitä tietä: japanilaiset toivovat, että kuluttaja on tyytyväinen ostokseensa vuosien päästä. Sähköautoilu on nuorta, joten emme vielä tiedä, ovatko he oikeassa vai väärässä.
Tässä on ero amerikkalaiseen yrityskulttuuriin. Esimerkiksi Tesla närkästyttää vanhoja asiakkaita äkkiväärillä hinnanpudotuksillaan.
Tesla uskaltaa toimia nopeasti. Toyota pelaa varovaisesti. Liiankin?
”He [Toyota] kuuntelevat asiakkaita nyt mutta eivät ajattele asiakkaita tulevaisuudessa”, sanoo ilmastostrategian johtaja Justin Guay The Sunrise Projectista.
Kyseessä on tutkijoiden kollektiivi, joka pyrkii vauhdittamaan siirtymää pois fossiilisista polttoaineista. Kollektiivin mukaan Toyota on vastuullisuudessaan autonvalmistajien häntäpäässä ja jäljessä sähköistymisessä.
Puolustukseksi voisi sanoa, että epävarma globaali tilanne tarvitsee tien ihanteita. Tehdään vain sellaisia autoja, jotka käyvät kaupaksi juuri nyt.
”Blockbusterkin luuli, ettei sen tarvitse uusiutua”, Guay sanoo viitaten kuihtuneeseen videovuokraamoon.
”Toyota tulee olemaan vakavissa ongelmissa.”
Useita bZ4X:iä on kiinni latureissa Toyotan Suomen-päämajalla Vantaalla. Pihalla on muutakin: viidennen sukupolven virtaviivaisia hybridejä. Priuksia.
Nimi on latinaa ja karkeasti kääntäen tarkoittaa ”ensimmäistä”. Se on kieltämättä yksi Toyotan suurimmista saavutuksista. Ensimmäinen rakennettiin 1990-luvulla, ja se petasi tien kaikille muille hybrideille.
Takapihalla on myös toinenkin pioneeri: Mirai. Se on puolestaan vetyauto.
”Olisi vaarallista laittaa kaikkia munia samaan koriin. Sähkö tulee olemaan todella merkittävässä roolissa koko Euroopassa, mutta ihan kaikille se ei ole sopiva vaihtoehto”, pohtii Toyotan tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen.
Eurosentrisillä kakkuloilla meitä puhuttaa bZ4X, mutta Karvinen muistuttaa globaaleista markkinoista. Toyota tuottaa vuodessa liki 10 miljoonaa autoa eri käyttövoimilla, ja noin puolet myydään Aasiassa.
Kehittyviin maihin on turha viedä sähköautoja, jos latausinfrastruktuuri on alkeellinen. Päiväntasaajan helteessä ei kukaan kysele, onko autossa akun esilämmitystä.
Toyota on luultavasti ainoa autojätti, joka on epäillyt ääneen sähköistymistä. Näin ajattelee myös ”hiljainen enemmistö”, väitti toimitusjohtaja Akio Toyoda joulukuussa.
Sitten hän väistyi tehtävästään keväällä. Nyt yhtiö tavoittelee lähivuosiksi globaaleille markkinoille useita uusia sähköautoja. Lisäksi se suunnittelee uusia akkuja, joista kunnianhimoisin on kiinteäelektrolyyttinen – siis nesteetön – akku.
Samalla fiksataan bZ4X:ää. Uusi päivitys lavensi latausmahdollisuuksia ja paljasti piilotettua toimintasädettä. Autoon oli kaiken varalta jätetty rangea nollan alapuolelle.
Karvinen puhuu ”odotusten hallinnasta”, jota Suomen-konttorillakin on vastedes mietittävä.
”Autoa odotettiin kuin joulua. Jälkikäteen arvioiden sitä olisi voinut vähän toppuutella ja ominaisuuksien kautta kertoa, mihin se sopii.”
Vanha vitsi autoalalla on, että ensin ostetaan auto ja sitten keksitään perustelut.
Fossiilisista polttoaineista luopuminen näyttää murskaavan tämän tunnepohjaisen kaupanteon. Kuluttajat ja myyjät joutuvat miettimään, mihin tarkoitukseen sähköauto todella hankitaan. Siinä valossa bZ4X ominaisuuksineen sopii osalle ja osalle ei.
Se ei kesällä hirveästi eroa säteeltään monista muista sähköautoista, mutta se on Toyota. Sitä odotettiin tunteella kuin messiaan toista tulemista.
Hollolassa Vanhala-Selin lohduttaa uskossaan horjuvia ja väittää, paljonko on saanut tiristelemällä alumiinimessiaasta irti:
”480 kilometriä.”
Teksti, video ja valokuvat: Esa Juntunen, kuvatoimittaminen: Matti Pietola. Jutun teossa on myös hyödynnetty kirjaa ”Toyotan tapa lean-johtamiseen” (2012).