hs.fi - 2000010041270 - Maksumuuri poistettu

📅 2023-12-07T20:49:34.924Z
👁️ 183 katselukertaa
🔓 Julkinen


Annoksen päällä on kirpeitä punaherukoita, ja lautasen laidoille on valunut suolaisen makeaa kinuskikastiketta ja paahdettua voita. Mantelirouhe rouskuu suussa, kaneli tuo mieleen joulun. Omena ja raparperi yllättävät lusikalla.

Tuomaan markkinoiden herkulliseksi hittiannokseksi muodostunut N4ku-ravintolan riisipuuro on moderni sovitus perinteisestä jouluherkusta, ja juuri nyt se on kirjaimellisesti kaikkien huulilla: somekanavilla puuroa ylistetään, ja kojulla käy jatkuva kuhina. 

Mikä on puuron salaisuus?

Viimaisena ja kylmänä arkipäivänä pöytään ovat lounasaikaan istahtaneet vanhempainvapaalla olevat ystävykset Sirkku Pelkonen, Fia Sundelin ja Annamari Pelkonen vauvoineen.

Naiset ovat tutustuneet alun perin Bella Table -ruokayhteisön kautta, joten heitä voisi kenties kuvailla kriittisiksi ruokailijoiksi.

Tuomaan markkinoille ja juuri N4kun puuron ääreen he olivat löytäneet ystävän suosituksesta –  ja sosiaalisen median mainosten uhrina. 

Analysoidaanpa puuroa:

”Ihanan makea kinuski. Ja kirpeät marjat sopivat hyvin. Hyvää”, arvioi Fia Sundelin.

”Tosi hyvä makujen yhdistelmä”, kehuu Sirkku Pelkonen.

”Kanelisokeri tekee tästä jouluisen”, jatkaa Sundelin.

N4kun puurojen kanssa samalta kojulta voi ostaa suomalaisen juomamerkin Kåskan glögiä. Päivän N4ku-puuro maksaa 11,50 euroa. Alkoholittoman glögikupposen saa 4,50 eurolla.

Myös glögi saa ruokailijoilta kehut:

”Tykkään omenapaloista glögissä”, sanoo Sirkku Pelkonen.

HittiPuuron kehittäjä on helsinkiläinen yrittäjä ja keittiömestari Valtteri Sinkkonen, jolla on haastatteluhetkelläkin näpit puurossa. 

Hän vastaa puhelimeen samalla, kun valmistelee päivän puuroannoksia Senaatintorin viereisessä ravintolassa. 

”Kun mietimme Kåskan kanssa ydinkonseptia joulukojuun, tavoitteena oli ottaa markkinoiden glögi–puuro-herruus”, Sinkkonen kertoo hyväntuulisena. 

Sinkkosen Harjussa toimiva N4ku-ravintola tarjoilee vietnamilaista katuruokaa, joten puuroon haluttiin saada samaa lämpöä, kuin mitä Kaakkois-Aasiasta löytyy. Ainekset lämpöön löytyivät mausteista, joita käytetään sekä suomalaisissa jouluruuissa, että vietnamilaisessa keittiössä: muun muassa kanelista ja tähtianiksesta.

Riisipuuron kehuttu kinuskikastike on samankaltainen kuin N4ku-ravintolassa possunlihan kanssa tarjoiltava kastike.

”Ajattelen, että jos tekee asiat hyvin ja kaikilla on kivaa, niin se on resepti menestykseen”, Sinkkonen sanoo.

Palataan vielä palelemaan hyiseen talveen. Joulukojulle alkaa muodostua jonoa.

Pahimmillaan tai parhaimmillaan puuroa on havitellut vajaa kymmenen metriä pitkä jono asiakkaita. Itsenäisyyspäivänä riisipuuroja myytiin 551 kappaletta. Se on valtava määrä puuroa.

Sinkkosella ei vielä ole tarkkaa tilastoa, kuinka paljon puuroa kuluu päivän tai viikon aikana. Arvio kuitenkin on, että paljon:

”Arkena on mennyt ehkä 60-70 litraa ja viikonloppuna tuplat”, kuuluu varovainen veikkaus.

Yrittäjä itsekin on ollut hieman hämillään puuron suosiosta. Toki tuotteeseen uskottiin, mutta että menestystä tuli niin nopeasti, jo Tuomaan markkinoiden ensimmäisinä päivinä.

”Kun on taustaa Michelin-ravintolasta, niin sitä suhtautuu ruuanlaittoon sillä tavalla, että ei ole oikoreittejä. Jokainen puuropakki valmistetaan käsityönä. Maistan itse kaikkea, eli syön kiloittain puuroa, että löytyy täydellinen makuyhdistelmä”, Sinkkonen sanoo.

Kun jouluinen riisipuuro nyt on niin suosittua, niin saakohan sitä jatkossa maistella myös Harjun N4ku-ravintolassa?

Kenties. 

”Ei olla vältytty ajatukselta, että puuro pääsisi ravintolaan. Tyhmähän se olisi, jos ei hyödynnä tätä menestystä.”

Tuomaan markkinoita vietetään Helsingin Senaatintorilla 22. joulukuuta saakka.