hs.fi - 2000009944713 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2023-11-11T17:51:11.096Z
- 👁️ 223 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Kiinalaiset mylläävät sähköautomarkkinoita. Erityisesti meille halutaan kaupata nyt MG-merkkisiä autoja. MG on vanha brittimerkki, jota valmistaa nykyään kiinalainen jättikonserni SAIC Motors. Näitä sähköautoja on tuotu Suomeen ”erikoiserä”, ja autoja myydään suorastaan polkuhinnalla.
MG4 on Suomen halvin uusi sähköauto. Sen 350 kilometrin toimintasäteellä mainostettu perusmalli maksaa 27 990 euroa, eikä kilpailijoilla ole tarjolla mitään vastaavaa läheskään tällä hinnalla.
Kauppa on käynyt, ja suurin osa ostajista on latonut tiskiin vielä muutaman tonnin lisää ja valinnut tämän nyt koeajossa olevan isompiakkuisen MG4 Luxury -mallin. Tässä on 64 kilowattitunnin akku, tällä voi hyvällä säällä päästä 435 kilometriä yhdellä latauksella, ja hinta on yhä sähköautoksi erittäin halpa, 32 990 euroa.
Tähän hintaan tämän Kiinan ihmeen ominaisuudet ovat paperilla sellaiset, että kilpailijoiden otsahien kuivaamiseen ei enää riitä marketin halvin pyyhe. Varustelu on kattava, ja autosta löytyy nopea 135 kilowatin pikalataus, akuston esilämmitys talvilatauksia varten ja jopa mahdollisuus virran ulosottoon. Halutessaan tätä voi siis käyttää liikuteltavana akkuna ja syöttää autosta virtaa vaikka kesämökin jääkaappiin.
Samankokoinen vertailuauto on esimerkiksi Volkswagenin ID.3. Niukimmillakin varusteilla Volkkari maksaa yli 10 000 euroa enemmän eikä silti kykene kaikkeen, mitä MG tarjoaa.
Voiko halvalla sitten saada hyvää? Viikon testin perusteella kyllä: MG4 on osittain loistava ja osittain kehno, keskimäärin kelvollinen auto.
Astutaan sisälle. Maavaraa on tyhjällä kuormalla 15 senttiä, ja ajoasennon saa säädettyä useimmille vartaloille sopivaksi. Ohjaamossa muovi on ankeaa ja ilotonta, mutta niin on elämäkin. Yleinen laatuvaikutelma ei juuri eroa Toyota Corollasta.
Käsi hamuaa ilmastoinnin säätönappuloita, mutta niitä ei ole. Nykyisen muodin mukaisesti auton käyttöliittymä nojaa kosketusnäyttöön sekä MG:n erikoisuutena ratissa molemmille peukaloille erikseen ohjelmoitaviin painikkeisiin. Näillä sormen alla nuljuvilla muovisilla ”rattitateilla” voi sitten ohjata ilmastointia, vakionopeudensäädintä, radion äänenvoimakkuutta ynnä muuta.
Tämä systeemi mahdollistaa niin erikoiset säädöt, että viikon kestävän opettelun päätteeksi olo on todellakin säätänyt. On suorastaan kuin olisin valmistunut säätötekniikan insinööriksi: voiko yhdellä napilla todellakin samalla mykistää radion ja sammuttaa ilmastoinnin?
Kyllä voi! Tässä sinulle diplomi, ole hyvä. Onnea elämääsi jatkossa, älä enää soita meille.
Sinänsä systeemi on ihan toimiva, se vain vaatii totuttelua. Erikoista on sekin, että autoon jää virrat päälle, kun siitä poistuu. Virtanappia ei siis ole, vaan MG käynnistyy, kun istuu kuljettajan penkille, ja sammuu vasta, kun ovet lukitsee. Tämä on ominaisuus, ei vika.
Kännykän bluetooth-yhteys katkeaa suunnilleen joka toinen kerta, kun autoon istuu. Tämä on vika, ei ominaisuus.
Sähkötekniikasta kiinalaisilla on kokemusta, ja se näkyy.
MG4 kulkee aika pienellä kulutuksella, koeajolla noin 17 kilowattituntia satasella, ja käytännössäkin auto yltää noin 400 kilometrin toimintamatkaan rauhallisesti ajellessa. Pikalataus myös toimii nopeasti ja nousee nyt syyskeleissä 125 kilowatin tehoon jopa ilman lämmitystä. Se on tässä hintaluokassa verraton suoritus.
Talvea ajatellen tässä Luxury-mallissa on ilmalämpöpumppu ja akuston esilämmitys. Halvimmassa Standard-mallissa on ohjaamolle pelkkä lämpövastus. Pian saapuu pakkasten herra ja kertoo meille käytännössä, miten nämä eri ratkaisut Suomen talvessa toimivat.
Ajotuntuma on kaksijakoinen. MG4 on yleisesti helppo ja mukava ajettava, mutta vaativammin tarkasteltuna ohjaustuntuma on kyllä kehno.
Hitaassa vauhdissa ratti on täysin tunnoton pletku, ja maantiellä ohjaus kiristyy niin nopeaksi, että auto reagoi pieneenkin liikkeeseen. Välillä olo on kuin vanhassa Hollywood-elokuvassa, jossa taustakankaan edessä ajeleva sankari heiluttaa rattia eestaas suorallakin tiellä.
Auto on takavetoinen, ja tehoa on aivan hyvät 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Se on täsmälleen riittävästi auton muihin ajo-ominaisuuksiin nähden, yhtään enempää voimaa ei tähän autoon tarvita.
MG:n kaistavahti on harvinaisen kamala, kokemattomalle kuljettajalle jopa vaarallinen. Tämä nykyautoista yleisesti löytyvä ja ajoturvallisuutta parantavaksi suunniteltu avustin siis yrittää estää autoa lipumasta vahingossa viereiselle kaistalle.
MG:ssä se toimii niinkin tehokkaasti, että auto ei välillä yksinkertaisesti anna vaihtaa kaistaa, vaikka vilkku on kytketty. Rattia vastaan joutuu tällöin suorastaan taistelemaan, ja auto tahtoo välillä vetää ohjauksen kipsiin aivan suorallakin tiellä.
Sitten taas kun annan auton vapaasti lipua kaistaviivojen yli tyhjällä maantiellä ja irrotan kädet ratista, ei auto reagoi mitenkään. Tämä MG on silti saanut täydet viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustestissä. Miksi?
Kaistavahdin paras ominaisuus tässäkin autossa on, että sen saa kytkettyä pois.
Äänieristys on erikoinen. Rengasmelu pysyy siedettävällä tasolla, mutta maantiellä auto ikään kuin visertää. Tällaista ääntä en ole muissa autoissa kuullut.
Kenties se johtuu MG4:n erikoisesta takaspoilerista, jonka alla ilma pyörii, ja tästä syntyy ikään kuin pikkulinnun viserrystä muistuttava ääni. Lisäksi tuulilasi humisee oudosti moottoritienopeuksissa.
Kiinalaisautojen ruostesuojaus on herättänyt kysymyksiä MG-omistajien Facebook-ryhmässä. Ihmettelin itsekin aiemmin MG5-farmarin koeajolla erikoisen näköisiä helmoja, joihin oli läiskitty alustamassaa ikään kuin jälkikäteen.
Siispä vein nyt MG4:n puolueettoman ruostesuoja-asiantuntijan tutkittavaksi. Espoon Takuusuojaus oy:n omistaja Tapio Hotokka ajaa auton nosturille ja kaivaa taskulampun esiin. Toisella nosturilla työn alla on amerikkalainen Tesla.
Kolmenkymmenen vuoden kokemuksella kajahtaa karu arvio:
”Sen näkee tasan tarkkaan, miten tässä käy. Pari vuotta, niin alkaa tuosta kukkimaan, ja viisi vuotta, niin on ruostunut puhki.”
Hän puhuu täsmällisesti ottaen auton helmoista eli siis esimerkiksi tunkin nostokohdista. MG4:n helmoja ei ole suojattu mitenkään, ja maali helmoissa on niin ohutta, että se ei kestä kiveniskemiä.
Auton pohjamuovien alta paljastuu myös suojaamattomia kohtia. Autoon on kylläkin selvästi tehty ruosteenestokäsittelyä esimerkiksi pyöränkaarien sisäpintoihin.
Hotokka lausuu toisaalta myös lohdun sanoja.
”Nuo helmat kannattaisi ehdottomasti käsitellä, mutta ei tämä sinänsä näytä sen kummemmalta kuin muutkaan nykyautot.”
MG4 on vähän kuin se halpamarketin oudon hyvältä vaikuttava edullinen porakone. Ostaminen on arpapeliä.
Mutta joskus se halvin työkalu onkin kaikista järkevin valinta, ja tämä kiinalaistuote saattaa yllättää.
Plussat: Riittoisa akku, runsas varustelu, nopea lataus, hintaluokassaan täysin ylivertaiset sähköominaisuudet
Miinukset: Hontelo ohjaus, kelvoton kaistavahti, oudot suhinat tuulessa, puhelimen bluetooth-yhteys katkeilee
Testiauton hinta: 32 990 euroa