hs.fi - 2000010095801 - Maksumuuri poistettu

📅 2024-02-02T07:06:48.772Z
👁️ 194 katselukertaa
🔓 Julkinen


Aivan Helsingin ytimessä, päärautatieasemaa vastapäätä, on tarjoushaukan paratiisi. Makkaratalossa eli virallisemmin Citycenterin kauppakeskuksessa sijaitsevat lähes vierekkäin neljän niin sanotun halpaketjun myymälät: Normal, Saiturinpörssi, Lidl ja Tokmanni.

Mielikuva halpahalleista vei ehkä aiemmin maakuntiin tai kehäteiden varsille. Moni ketju on viime vuosina kuitenkin laajentunut voimakkaasti, ja myymälöitä näkee nyt kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa.

Varsinkin tanskalaisen Normalin tulo Suomeen kolme vuotta sitten ja nopea laajentuminen näyttävät tuoneen vipinää markkinaan.

HS päätti selvittää, ovatko halpaketjut niin halpoja kuin mainostavat ja miten isot päivittäistavarakaupat pärjäävät halpaketjuille hintavertailussa, kun ostoslistalla on hygieniatuotteita ja pesuaineita.

Vertailussa oli mukana viisi pääkaupunkiseudulla toimivaa halpaketjua: Normal, Puuilo, Rusta, Saiturinpörssi ja Tokmanni. Lisäksi vertailuun otettiin mukaan päivittäistavarakaupoista K-ryhmän Citymarket, S-ryhmän Prisma ja Lidl. 

Vertailuun ei otettu halpaketjuja, joilla ei ole myymälöitä Uudellamaalla tai joiden valikoima vertailun tuotteissa on hyvin suppea.

Testissä kävi ilmi, että halvoissakin tuotteissa hintaerot voivat olla suhteellisesti suuria.

Normalin hinta oli halvin kahdeksassa vertailun tuotteessa. Seuraavaksi eniten halvimpia tuotteita oli Lidlissä ja Prismassa, viisi kummassakin. Hintavertailussa oli mukana yhteensä 18 tuotetta.

Vertailtaviksi valittiin tällä kertaa tunnettuja ja yleisesti saatavilla olevia brändituotteita. Monessa halpaketjussa ja kaikissa kolmessa päivittäistavaraketjussa on myynnissä myös omia merkkejä, jotka ovat yleensä edullisempia kuin brändituotteet.

Kaikkia tuotteita ei ollut saatavilla kaikista vertailun myymälöistä, joten hintoja ei laskettu yhteen, kuten HS:n perinteisessä ruokakorivertailussa. 

Omien merkkien osuus on suuri etenkin Lidlin valikoimassa. Lidlin myymälöihin saattaa myös tulla brändituotteista myyntiin eriä, jotka ovat valikoimassa jonkin aikaa.

Lidl pärjäsi HS:n vertailussa hyvin niissä kymmenessä brändituotteessa, jotka kuuluivat valikoimaan.

Wc- ja talouspaperista ei otettu vertailuun brändituotteita vaan myymälöiden yksikköhinnaltaan halvin tuote eli halvin paperi per rulla, koska paperien laatua ei nyt vertailtu. Halvin oli yleensä juuri ketjun oma merkki: Prismassa Xtra, Lidlissä Floralys, Citymarketissa K-menu ja Rustassa Refin. 

Jos halpa hinta on tärkein vessa- ja talouspaperin ostokriteeri, ei tämän vertailun perusteella kannata ostaa papereita vaikkapa 32 rullan jättipakkauksessa. Sellaisissa tarjolla oli brändituotteita, kun taas edullisimmat omat merkit olivat esimerkiksi neljän tai kahdeksan rullan pakkauksissa.

Lue lisää: HS testasi suomalaisten suosikki­vessapaperit – Yhdessä paketissa oli 54 metriä enemmän paperia kuin toisessa

Kaikista myymälöistä otettiin vertailuun tuotteiden normaalihinnat, eli vaihtuvia tarjouksia ei otettu huomioon. Osalla ketjuista on myös kanta-asiakasohjelmia ja niihin liittyviä tarjouksia. 

Tarjouksia on paljon, sillä ne ovat ketjuille keino houkutella asiakkaita. 

”Vaihtuvat viikkotarjoukset ja erät ovat erittäin tärkeitä meille huomion herättäjänä”, kertoo Saiturinpörssin varatoimitusjohtaja Jani Viljola sähköpostitse. 

Ketjut myös kertovat seuraavansa kilpailijoiden hintoja tarkkaan. Vertailussa esimerkiksi Domestos-merkkisen wc-puhdistusaineen hinta oli sama 2,49 euroa peräti neljässä myymälässä. Se tuskin on pelkkää sattumaa.

”Näissä hygieniatuotteissa ja pesu- ja puhdistusaineissa kilpailukenttä on laaja ja kilpailu on kovaa. Seuraamme luonnollisesti kilpailijoiden tekemisiä ja hinnoittelua”, sanoo S-ryhmän päivittäistavaroiden myyntijohtaja Antti Oksa sähköpostitse. 

Normal oli HS:n vertailussa halvin kahdeksassa niistä vertailun 11 tuotteesta, jotka myymälässä olivat saatavilla. 

Hinnoissa oli suuriakin eroja eri ketjujen välillä.

Esimerkiksi Wellaflex-hiuskiinne maksoi halvimmillaan Normalissa 3,40 euroa ja kalleimmillaan Tokmannilla 5,59 euroa. 

Naisten Rexona-deodorantin halvin hinta oli sama 1,60 euroa Normalissa, Lidlissä ja Prismassa. Puuilossa dödö maksoi lähes kolme euroa. 

Normalin myymälöiden hinnat päätetään pääkonttorilla Tanskassa, jossa tehdään Suomen-maajohtajan Johanna Vallin mukaan tarkkaa hinta-analyysia. Hinnat määritellään jokaisen kahdeksan toimintamaan hintatason mukaan.

Jos Suomessa havaitaan, että Normal ei ole halvin jossakin tuotteessa, siitä kerrotaan Vallin mukaan heti Tanskaan.

”Suomalaiset ovat todella hintatietoisia ja vertailevat ja ovat valmiita kävelemään kilometrin saadakseen tuotteen halvemmalla”, Valli sanoo.

Normalin kolme toimintavuotta Suomessa ovat olleet Vallin mukaan voitollisia, ja myymälöitä on jo 71.

Myymälöiden valikoima vaihtelee jonkin verran jopa viikoittain, koska myynnissä on aina tarjouseriä. Tunnetuilla tuotteilla kuten Omon pesuaineella tai Fairyn tiskiaineella voi toisaalta olla kuukausienkin tuotekatkoja.

Tämä johtuu Vallin mukaan siitä, että Normalin tanskalainen osto-osasto hankkii tuotteet suoraan valmistajilta ja ostaa suuria eriä sieltä, mistä kulloinkin halvimmalla saa. 

Asiakkaalle se voi näkyä vaikkapa siten, että myyntipakkaus on erinäköinen kuin muissa kaupoissa, koska Normal on hankkinut erän, jonka tuotepakkaukset ovat vanhempaa mallia mutta sisältö sama.

Myös muissa vertailun myymälöissä näkyi, että tarjouseriä on hankittu eri paikoista. Pakkauskoot sekä pakkausten ulkonäkö ja kieli vaihtelivat. 

Esimerkiksi Fairy-astianpesuaineesta ja Finish-konetiskitabletista oli myynnissä lukuisia eri pakkauskokoja.

Vertailua varten hinnat laskettiin pakkauskoosta, joka oli lähimpänä etukäteen valittua. Usein isommasta pakkauskoosta laskettu hinta oli halvin, mutta ei aina.

Vertailun käyttötavarat ovat melko edullisia yksittäin ostettuina, mutta jo vuositasolla säästöä kertyy, jos ostaa aina halvimman mahdollisen.

Jos esimerkiksi ostaa vuodessa kymmenen pulloa Omo Color -pyykinpesuainetta vertailun halvimmasta kaupasta Lidlistä, säästää vuodessa noin 16 euroa verrattuna siihen, että ostaisi vertailun kalleimman normaalihintaisen Omon Citymarketista. 

Halpaketjut ovat hyvin eri kokoisia, yli 200 myymälän Tokmannista kymmenen myymälän Saiturinpörssiin. Tokmanni on pörssiyhtiö, tanskalainen Normal ja ruotsalainen Rusta toimivat useissa maissa.

Pääkaupunkiseudulla yksittäiset myymälät ovat kuitenkin aidosti vaihtoehtoja, kun asiakas miettii, mistä tuotteensa ostaisi.

Vertailun myymälöistä Lidl, Normal, Saiturinpörssi ja Tokmanni sijaitsevat Helsingin keskustassa. Triplan Prisma ja Ruoholahden Citymarket valittiin vertailuun, koska ne ovat lähellä keskustaa.

Rustalla ja Puuilolla ei ole myymälöitä keskustassa, joten vertailuun otettiin toisiinsa nähden lähekkäin sijaitsevat myymälät Vantaan Porttipuistossa.

HS:n toimittaja haki myymälöistä hinnat viikoilla 2 ja 3. Tokmannilla, Rustalla, Puuilolla, Prismalla ja Citymarketilla on myös verkkokaupat.

Myös ketjujen tuoteryhmät ja painopisteet vaihtelevat paljon. Esimerkiksi Puuilo määrittelee itsensä tee-se-itse-ihmisen rautakaupaksi, josta saa myös esimerkiksi retkeilyvälineitä ja elintarvikkeita. 

”Valikoimaamme kuuluvat kodinsisustus, kulutustarvikkeet, kausituotteet, vapaa-aika ja tee-se-itse, joilla on erilaisia kilpailijoita segmentistä riippuen”, kertoo puolestaan Rustan maajohtaja Tommy Dolivo sähköpostitse. 

Rusta osti suomalaisen Hong Kong -halpatavaraketjun vuonna 2018. Se on laajentunut 41 myymälän ketjuksi.

Myös Puuilolla on jo yli 40 myymälää.

Teksti: Minttu Mikkonen; kuvat: Anna Huovinen; tuottaminen ja tekstin editointi: Mira Helstelä; ulkoasu ja kuvatoimittaminen: Maria Lähteenmäki