hs.fi - 2000010010302 - Maksumuuri poistettu
- 📅 2023-11-26T15:37:38.654Z
- 👁️ 146 katselukertaa
- 🔓 Julkinen
Ammuntapeli
Call of Duty: Modern Warfare III. Sledgehammer Games. Saatavilla: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series. Testattu. PS5. Pegi 18. ★
Take out the trash – hoitele roskat.
Näin kuiskaa ääni korvanappiini, kun katselen piilossa ohi käveleviä vihollisia. Painan liipaisinta ja näen, miten veri pöllähtää pilvinä.
Chalked, toteaa ääni perään. Termi tarkoittaa liitutaululle vedettävää tukkimiehen kirjanpitoa.
Myöhemmin minua kehutaan hyvästä taposta, kun olen hiipinyt henkilön taakse, potkaissut häntä polvitaipeeseen, lyönyt puukolla leuasta läpi ja heittänyt ruumiin jalkoihini. Tämä tapahtuu edessäni yhtäjaksoisena animaationa, jota vain seuraan.
Tuonnempana pelihahmoni kommentoi ohjusten tuhoa sanoen, että niidenhän piti estää eikä aiheuttaa sivullisten kuolemia.
Joskus se kuuluu asiaan, ääni vastaa.
Edellä mainitut asiat ovat osa kokemusta räiskintäpeli Call of Duty: Modern Warfare III:ssa. Se on suursuositun ja monilukuisen sarjan uusin peli.
Nämä pelit saapuvat joka joulu markkinoille ja nousevat aina myyntilistojen kärkeen.
Call of Duty -sarjan pelejä on myyty yli 425 miljoonaa kopiota 20 vuodessa. Sen ilmaiseksi ladattavalla nettimoninpelillä Warzonella on yli 125 miljoonaa pelaajaa, ja mobiilipelillä Call of Duty Mobilella heitä on yli 650 miljoonaa.
Äskettäin Microsoft maksoi jättikaupoissa noin 70 miljardia euroa pelien julkaisija Activision Blizzardista, joka on maailman suurimpiin kuuluva videopelikustantaja, ja omistaa näin ollen koko sarjan.
Uuden Modern Warfare III:n työympäristö sitä tehneellä Sledgehammer Gamesilla oli uutisten mukaan armoton.
Yli tusina työntekijöitä paljasti mediayhtiö Bloombergille, että uutuus tehtiin ainoastaan 16 kuukaudessa, mikä on puolet normaalista tällaisen pelin tekemisessä. Työntekijöiden oli työskenneltävä iltoja ja viikonloppuja.
Sledgehammer Games julkaisi tiedotteen, jossa väitteitä kutsuttiin perättömiksi ja uusinta osaa kuvailtiin ”rakkauden tuotokseksi”.
Oli miten oli, Modern Warfare III on kaamea kokonaisuus, jonka haluaisi heti pelaamisen jälkeen vain unohtaa.
Minulla ei ole mitään väkivaltaisia pelejä vastaan. Ultraväkivaltainen toimintaseikkailu Killer7 (2005) on yksi kaikkien aikojen suosikeistani, ja K18-selviytymiskauhu Alan Wake II on mielestäni tämän vuoden parhaita pelejä. Molemmat osoittavat, miten psykologiaa ja mielen tasoja voi käsitellä rajujen teemojen kautta niin, että väkivalta on tehokeino eikä tarkoitus.
Olennaista on, miten väkivalta esitetään. Tai tarkemmin: miten sitä ihannoidaan.
On vastenmielistä katsoa aseen piipun takaa huippurealistista grafiikkaa, jossa ihmisiä kuolee kuin kärpäsiä. Olo on turta, surullinen.
Tarina jakautuu amerikkalaisten, englantilaisten, venäläisten ja kuvitteellisen Urzikstanin arabien kesken. Osa tekee yhteistyötä, osa sotii ja moni kuolee.
Asetelma on yksi vastaan maailma. Peli yrittää voimaannuttaa pelaajaa loppumattoman, itseaiheutetun tuhon kautta. Mutta miten tästä sadismin ja sotarikosten ilmapiiristä tulisi tuntea pienintäkään saavutuksen iloa?
Toki ruumiskasat kuuluvat räiskintäpelien luonteeseen ja suosioon yleisestikin, mutta Call of Duty on sen surkeimpia symboleja.
Monesti pelin aikana tuntuu kuin katselisi asekatalogin tapaista mainosta. Vaihtoehtoja tuhoon tarjotaan, mutta lopputulos on sama.
Modern Warfare III on ontto muutenkin. Se on lyhyt, itseään toistava ja ennalta arvattava. Kenttäsuunnittelu ja tekoäly ovat kautta linjan puutteellisia. Ei tähän ole liitettävissä taktisuudesta, pelosta ja adrenaliinista kumpuavaa palkitsevuuden tuntua, kuten genressä on mahdollista.
Ylipäätään olisi aika miettiä, mihin tällaista yksiulotteista lahtaamista ja poliittisesti epämääräistä tarinaa tarvitaan.
Call of Dutyn annissa ei ole mitään inhimillisesti lähestyttävää tai syvempää sanomaa. Peli haluaa näyttää sodan tavoiteltavana asiana, jonka kauheudet pyyhkiytyisivät hetkessä pois, jälkiä jättämättä. On hyviä ja pahoja, ja tarkoitus pyhittäisi keinot.
On järjetöntä esittää tällaista viestiä nykypäivänä. Samaan aikaan, kun tosimaailma täyttyy mielettömistä karmeuksista, minun pitäisi tehdä niitä pelimaailmassa itse.
Ei kiitos.